Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Brobygge över vattendrag, bygge av brobana pågår, bropelare med byggnadsställning.

Brobygget vid Västra länken i Umeå.

Arbetsplatsolycka i samband med lansering av bro i Umeåprojektet

Under tisdagsmorgonen skedde en allvarlig arbetsplatsolycka vid lanseringen av en ny bro över Umeälv, i Umeåprojektet. En person skadades i axeln, men övrig personal klarade sig oskadd när bron kom i okontrollerad rörelse under pågående lansering.

På tisdagen skulle en sektion av den nya E12 bron över Umeälv lanseras, dvs. skjutas ut mot nästa brostöd. Detta är ett planerat arbete omgärdat av hög säkerhet. Vid lanseringen hände något som fick bron att okontrollerat röra sig ut mot brostöden och älven. Bron gled av landfästet och den så kallade ”King pin” som håller uppe brons nos, lossnade och ligger nu i älven ännu fäst med vajrarna från bron. Bron ligger på två brostöd och marken vid södra landfästet.

All båttrafik är förbjuden under och i närheten av bron på grund av säkerhetsskäl. Områdena runt arbetsplatsen stängs också utav säkerhetsskäl, detta gäller bland annat Umeleden. Vid olyckan föll bråte ner i Umeälven och en varning gick ut till allmänheten nedströms. Då älven är ett populärt rekreationsområde för bl.a. båttrafik, varnas allmänheten för att eventuella flytande föremål kan finnas i vattnet.

Stor rasrisk
Det är stor rasrisk i slänterna och bron är inte säker. Vi ber därför allmänhet att respektera avspärrningar och skyltning.

Vad händer nu?
Nu börjar det mödosamma arbetet med att hantera bron som ligger draperad på två av stöden i älven och har glidit av landfästet. Det är en mycket komplex uppgift då bron ligger på stöd cirka 40 meter upp i luften, över en strömmande älv, nedströms ett av Europas största vattenkraftverk (som vid extremt läge kan behöva nödtömmas). Den utlagda brodelen väger 1 400 ton, vilket i sig är en utmaning att hantera. Branta och instabila slänter ger dåligt stöd till lyftkranar. Initialt måste statusen och eventuella skador på brostöden och brodelen noggrant inventeras och eventuella åtgärder planeras utifrån det. Umeåprojektet står inför en av sina största utmaningar, men vi är evigt tacksamma att ingen förolyckades eller skadades svårt.