Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Efter arbetsplatsolyckan – Vad händer nu?

Det är många som undrar vad som händer nu med Västra länken och den nya bron över Umeälv. Kommer projektet att bli färdigt i tid? Hur påverkar det övriga sträckor och trafikanterna i Umeå?

- Jag vill först tacka alla för det fina stöd vi och vår entreprenör GRK får från Umeåborna och yrkeskollegor, säger Tomas Ek, övergripande projektledare för Umeåprojektet, Trafikverket, och fortsätter:
- Tyvärr har vi inte så mycket nytt att berätta. Fokus har varit och är att säkra bron och områdena runtom så att vi överhuvudtaget ska ta oss ut och inspektera bron och brostöden.

Helt ny utmaning
Den havererade bron har ställt brospecialisterna inför en helt ny utmaning. Hur hanterar man 1400 ton stål, 40 meter upp i lyften, fastkilat runt två betongstöd, ovan en ström älv med instabila slänter? Sedan olyckan skedde pågår arbeten med att bedöma aktuellt läge och förhindra att ytterligare oförutsedda händelser inträffar. Därefter så påbörjas en analys av hur de fortsatta arbetena ska bedrivas.

- Vad vi kan se har det dåliga vädret efter olyckan inte påverkat bron, men det är bara vad vi ser från land och med drönare då vi ännu inte har möjlighet att inspektera bron, säger Tomas Ek.

Fortsatt förbud för båttrafik
Tills vidare är all båttrafik förbjuden under och i närheten av bron på grund av säkerhetsskäl. Områdena runt arbetsplatsen är också avstänga av säkerhetsskäl, detta gäller bland annat Umeleden. Vid olyckan föll bråte ner i Umeälven och en varning gick ut till allmänheten nedströms. I stort sett allt bråte ska vara bärgat, men om ni hittar bråte, ex under bryggor eller på tomter så kontakta GRK.

- Vi vill gärna att de som hittar bråte hör av sig till oss, det kan vara farligt att hantera då man riskerar att skada sig på vassa delar, säger Magnus Ahlskog, platschef GRK Infra.


Kostnad, tidplan, framtid?
- Så snart vi på Umeåprojektet har mer information om bron, eventuella lösningar, kostnader och tidplan så kommer vi att informera allmänhet, media och intresserade, säger Tomas Ek.

Stor rasrisk
Det råder fortsatt stor rasrisk i slänterna och bron är inte säker. Vi ber därför allmänhet att respektera avspärrningar och skyltning.