Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Järnvägsplanen för Bergsåker triangelspår fastställd

Torsdagen den 29 juni fastställdes järnvägsplanen för Bergsåker triangelspår.

Järnvägsplanen är en lagstadgad del i processen att bygga järnväg och ger en detaljerad beskrivning av objektet som ska byggas och vilka effekter det får på omgivningen.

Innan planen börjar gälla krävs ett antal steg. Först kungörs den via annonser i Sundsvalls Tidning och Post- och inrikes tidning. Därefter följer tre veckor då den som är berörd av beslutet ges möjlighet att överklaga. Om beslutet överklagas så går frågan vidare till Regeringen som fattar beslut.

- Att vi nu har en fastställd järnvägsplan känns bra. Det är en viktig del av processen innan vi kan starta byggnationen av Bergsåker triangelspår. Ett betydelsefullt anslutningsspår som kommer att möjliggöra effektiva järnvägstransporter för industrin efter kusten. Vinner planen nu laga kraft så kan vi inleda bygget under 2018, säger projektledare Håkan Åberg.

Arbetet med att ta fram en järnvägsplan startade under 2015 och har pågått till maj 2017 då den lämnades vidare till den avdelning inom Trafikverket, som har uppdraget att pröva och bedöma om planen kan fastställas.

Parallellt med framtagandet av järnvägsplanen har det genomförts samråd med allmänheten och remissomgångar med olika myndigheter. Innan en järnvägsplan slutligen kan skickas för fastställelse krävs en tillstyrkan från Länsstyrelsen. Denna kom den 12 april 2017 och planen skickades därefter in för fastställelse i den 24 maj samma år.

- Järnvägsplanen är ett viktigt dokument som vi har arbetat länge med. Nu arbetar vi vidare med nästa steg som är upphandlingar av kommande entreprenader och en prövning i Mark- och miljödomstolen för att kunna bygga järnvägsbron över Selångersån och lägga om Hulibäcken, berättar Håkan.