Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Arbetena på Ljungan har återupptagits

Efter problem med ett av de två brostöden i Ljungan har vi valt att ändra grundläggningsmetod och borra stålrörspålar ner i berggrunden. Pålningen beräknas vara klar under december i år. Arbeten sker alla dagar i veckan kl. 7-19.

- Det känns bra att vi har kommit igång med grundläggningen. Vi har tittat på två alternativ där det ena innebar att påla över 60 meter ner till berg. Detta alternativ har inte varit helt självklar då det blir dyrare, berättar projektledare Jörgen Karlsson och fortsätter.

- Skanska inledde pålningsarbetena i slutet av augusti. I stället för att slå ner pålarna, som ska cirka 60-80 meter ner i älven, borras dom ner. Med andra ord, inget dunka dunka. Det blir lite mer ljudvänligt för dig som bor nära arbetsplatsen. Arbetet innebär minimalt med vibrationer.

Skanska beräknar att pålningsarbetet kommer att pågå till mitten av december. Arbetet som har stått stilla under tiden för utredning av grundläggningsmetod, kommer nu att forceras. För att hinna koppla ihop den nya järnvägen med befintlig järnväg i början av juli nästa år kommer pålningen att utföras alla dagar i veckan, det vill säga måndag till söndag, mellan kl 07.00 och 19.00. Det kommer även förekomma tillfälliga kvälls- och helgarbeten längs järnvägssträckan.

- Den grundläggningsmetod vi nu valt är beprövad och används på flera broar. Enkelt beskrivet så borras pålar av ihåliga stålrör fast i berggrunden. Dessa spolas ur och töms på vatten innan de gjuts med betong. Att fylla dem med betong är ett effektivt sätt att öka stålrörspålens livslängd och bidra till ökad lastbärfömåga, berättar Jörgen.

- Vädermässigt ska inte pålningsarbetena påverkas särskilt mycket men vi hoppas ändå på en lång och vacker höst. Det är alltid trevligare för våra enterprenörer som jobbar där ute.