Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

I helgen levereras rälen till de nya spåren

Natten mot söndag den 20 oktober kommer den första leveransen av räl till dubbelspåret mellan Stångån och Nolby. Rälen kommer med tåg och läggs ut längs sträckan. Under sista veckan i oktober inleds spårläggningen.

Den första leveransen av räl till det 2,5 kilometer långa dubbelspåret kommer med tåg under nattetid för att påverka ordinarie tågtrafik i så liten utsträckning som möjligt.

- Tågtransporten stannar norr om Ljungan och lastar ut rälen på banvallen. Vi bedömer att arbetet inte kommer att överskrida de bullernivåer vi måste hålla oss inom. Men vi har respekt och förståelse för att det är väldigt individuellt hur man upplever buller. Vi hoppas att du som bor närmast spåret har överseende med arbetet, säger projektledare Jörgen Karlsson

Under vecka 44, 28 oktober - 3 november, når vi en milstolpe. Då planerar vi för att börja lägga spåren.

Totalt ska 7700 betongslipers läggas längs den 2,5 kilometer långa sträckan mellan Stångån och Nolby. Spåret byggs för att klara hastigheter på upp till 250 km/h. 
De upp till 420 meter långa rälen svetsas ihop till en sammanhängande och skarvfri räls. För flera år sedan kunde vi känna skarvarna när tåget körde över dem, idag märker vi dem inte. 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Det känns roligt att vi nu påbörjar spårläggningen. Totalt ska 7700 betongslipers och de upp till 420 meter långa rälen läggas. Vi bygger upp det västra spåret först och planerar för att koppla ihop det nya spåret med nuvarande spår i början av juli nästa år, berättar  Jörgen och fortsätter.

- När det nya spåret är inkopplat i juli och tågen börjat trafikera så ska vi inleda rivningen av det gamla spåret. Vi behöver riva det gamla för att kunna lägga klart det östra spåret där det idag är väldigt trångt mellan dem. Under höstlovet nästa år kopplar vi även ihop det östra spåret med nuvarande järnväg. 

- Allt eftersom spåret kommer på plats det att fyllas med makadam, krossad sten. Ett arbete vår entreprenör planerar utföra vecka 46, 11-17 november. Det kan upplevas bullerstörande när makadam töms ut i spåret, berättar Jörgen.