Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kenneth Ottosson fiskekonsulent och Lena Sandberg Trafikverket. Foto: Katarina Lövgren

Kenneth Ottosson fiskekonsulent och Lena Sandberg Trafikverket. Foto: Katarina Lövgren

Brorivning ger bättre miljö för fiskarna

Artikel i Tidningen Byggplats: I slutet av sommaren ska den gamla järnvägsbron över Ljungan i Njurunda rivas. Då passar fiskevännerna på att restaurera forsen och skapa bättre miljöer åt havsöring och lax.

Den 109 meter långa Ljunganbron stod färdig 1920 och har sedan dess stått pall för den tunga tågtrafiken. Nu är dess tid ute. Redan i fjol kom en modern och dubbelspårig järnvägsbro på plats och den är tänkt att hålla i 120 år framåt.
Att riva den gamla trotjänaren är dock inte helt utan komplikationer.
– Miljökraven är tuffa när allt ska tas bort. Vi ska också se till att vi och Skanska som har entreprenaden inte stör fiskens vandring och lekperiod, säger Lena Sandberg, biträdande projektledare, Trafikverket.
Just fisket kan gynnas av den här förändringen i miljön. Fiskekonsulenten Kenneth Ottosson som sitter i styrelsen för Nedre Ljungans fiskevårdsområde har varit inblandad i flera projekt när älven restaurerats och var på alerten när han fick nys om planerna på att riva bron.
– Jag fick komma med i diskussionerna om rivningen. Det är ett bra tillfälle att samtidigt passa på att återställa miljön i älven. Som det är nu finns det bropelare som stör strömvirveln. Om man kan flytta om stora stenar och försöka återskapa älven som den en gång sett ut så kommer det att göra nytta för fisken, säger Kenneth Ottosson.
Vid tidigare projekt han varit inblandad i så har stenblock som en gång i tiden tagits ur älven för att underlätta dåtidens flottning flyttats tillbaka. Nu handlar det mer om att fördela stenarna på ett bra sätt.
– Det känns bra om vi kan förbättra lek- och uppväxtområden för harr, lax och havsöring som det handlar om här. Enkelt uttryckt så blir det en större yta där fisken kan växa upp, säger Kenneth Ottosson som blir projektledare för den del av projektet som handlar om återställningen av älven.

Augusti & september

Nämnas bör att det finns boende i området som gärna sett att bron kunnat få vara kvar som gångbro. I så fall hade det varit upp till Sundsvalls kommun att ta över driften av den, men eftersom bron inte ansluter till något kommunalt vägnät och inte ryms i kommunens ansvar så blev det aldrig aktuellt.
Rivningen av Ljunganbron som är byggd av stål och har en brobaneplatta av trä beräknas pågå i augusti och september.

Lekfull fakta

Öringens lekvandring till bäckar, åar och större älvar sker sommar eller höst. Själva leken sker i regel från oktober till januari, i vissa vattendrag till och med i februari. En hona kan vara omgiven av flera hanar som vill leka, men huvudsakligen sker leken i par. Honan gör en ny lekgrop i grusbädden för varje ny akt. Leken kan pågå i 2-3 veckor. En hona kan lägga runt 10 000 ägg som kläcks på våren. (Källa: sportfiskarna.se)

Text: Anders Lövgren