Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Smidigare och tryggare för alla trafikanter

En av de stora satsningarna med att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten längs E4 i Västernorrlands län har gått i mål. Cirka 11 kilometer mötesfri europaväg mellan Ullånger och Docksta och en gång- och cykelväg som knyter ihop orterna.

- Det känns riktigt bra att vi har byggt klart denna sträcka och att vi därmed har ökat trafiksäkerheten längs större delen av vår viktiga europaväg genom Västernorrland. E4 mellan Ullånger och Docksta är nu mötesseparerad med mitträcke, det gör att man inte riskerar att kollidera med ett mötande fordon. Det gör det möjligt att höja hastigheten från 90 till 100 km/tim vilket underlättar framkomligheten, berättar Trafikverkets projektledare Torbjörn Nylander.

För att öka trafiksäkerheten har flera anslutningsvägar längs E4 stängts och ersatts med mer trafiksäkra korsningar.

- Mitträcket gör att vi har fått dra om en del vägar. Vi är klara med ombyggnaden av E4 men fram till 30 november i år kommer vi att fortsätta bygga klart ersättningsvägar som ansluter till E4, säger Torbjörn.  

En ny gång- och cykelväg slingrar sig fram mellan Ullånger och Docksta, vackert belägen längs E4. Ett stråk för såväl cykling som för promenader och joggingturer. Eller kanske en familjeutflykt till den nya rastplatsen intill gång- och cykelvägen, som förutom de vackra vyerna tar oss över 3000 år tillbaka i tiden.

E4 Ullånger-Docksta2.jpg

- Gång- och cykelvägen ligger på vissa ställen högre än E4 och har en väldigt fin utsikt över vårt vackra landskap i Höga Kusten. Ungefär mitt på sträckan har vi gjort en naturrastplats för gående och cyklister, med bänkar där man kan stanna till och blicka ut över Ullångersfjärden.

Rastplats E4 Ullånger - Docksta - Foto Trafikverket.jpg

- Här kan man sitta ner, ta en fika och njuta av utsikten men även ta stigen upp en bit på berget och uppleva gravrösen som bedöms vara anlagda under bronsåldern, för 3000-3500 år sedan. Den kan nog även bli attraktiv för turister som gillar att vandra här uppe, berättar Torbjörn.

Utmaningar

Ombyggnationen har inneburit en del utmaningar såsom skador i E4 som krävde åtgärder och sprängarbeten i ett komplicerat område med trafiken på E4 så nära inpå.

- Det har varit omfattande arbeten i området, inte minst sprängarbeten som påverkat framkomligheten för trafikanter men även påverkat närboende och verksamheter nära bygget. Jag vill tacka berörda för visat tålamod, hänsyn och förståelse under byggtiden, avslutar Torbjörn.

Fler satsningar på E4

Värt att nämna är att nästa stora satsning för att öka trafiksäkerheten på E4 blir mellan Kongberget och Gnarp. Den enda sträckan mellan Stockholm-Sundsvall som inte byggts om till mötesseparerad väg. Planen är att den ska börja byggas om till 2+1 väg under 2022.