Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bild på projektledare Ulrika Sundgren vid E14. En lastbil med texten "Hållbar logostik" passerar Ulrika.

Foto: Katarina Lövgren

Nya E14 är tidernas hårdaste nöt

Artikel i tidningen Byggplats: Gamla E14 genom Sundsvall har gjort sitt. Men att hitta en ny dragning som inte stör människor och miljö för mycket men ändå tillåter tunga transporter är allt annat än enkelt.

– Det är nog den hårdaste nöt vi någonsin haft att knäcka och hur det ska sluta vet ingen i dag, säger Ulrika Sundgren, projektledare, Trafikverket.
Följ med på en tur i denna snåriga historia.

Trafiken på E14 som passerar Sundsvall via Bergsgatan gör luftkvaliteten för dålig för att det ska vara godkänt, enligt ett föreläggande från 2019. Det betyder att
Trafikverket och Sundsvalls kommun enligt lag är skyldiga att åtgärda problemet, och det är en av anledningarna till att en ny dragning av vägen runt Sundsvall blivit aktuell.

– Och där har vi nu fyra aktuella förslag, men inget av dem har parterna kunnat enas om, säger Ulrika Sundgren.
Flera remissinstanserna är med och tycker till i frågan, bland andra Sundsvalls kommun, Länsstyrelsen Västernorrland, Region Västernorrland, Handelskammaren, Naturskyddsföreningen och Naturvårdsverket.

Frågan som skulle ha varit avgjord i början av det här året har stötts och blötts i olika omgångar och nu har utredningstiden förlängts.
Samtidigt så har ett av de tidigare utredda alternativen plockats bort. Den sydliga dragningen, benämnd S1, är inte längre ett alternativ för en framtida E14-dragning eftersom den fått svagt stöd av remissinstanserna och även var den klart dyraste lösningen.

– Anledningen till att vi behöver mer tid är att det är en väldigt viktig fråga för Sundsvall och sundsvallsborna. Vi behöver diskutera och utreda fördelar och nackdelar med de olika förslagen med alla inblandade. I dagsläget råder det dessvärre ganska stor oenighet bland remissinstanserna kring vilket alternativ som är mest optimalt, säger Ulrika Sundgren, projektledare vid Trafikverket.

Anledningen till att frågan är så svårlöst är helt enkelt att det är många viktiga intressen som krockar och att alternativen har sina olika utmaningar.
Att minska trafiken på Bergsgatan är en närmast omöjlig uppgift om man inte ska förbjuda viss trafik vissa tider.
Att dra E14 på nuvarande Hulivägen (N1) har i en samrådsprocess mött starka protester från de boende i Granloholm och Bydalen som känt oro för att tung trafik dras nära bostadsområdena.
Att dra E14 mellan Birsta och Bosvedjan (N2) har fått kritik för att där finns värdefull natur.
Att gå runt både Granloholm och Bosvedjan via Birsta (N3) är möjligt, men förslaget att ta in den tunga trafiken i handelsområdet har inte heller mötts av applåder.

– Nu tittar vi på de yttranden som kommit in från remissinstanserna. När vi sedan går ut på en ny remissrunda kommer förslagen att se lite annorlunda ut än tidigare och det finns nya omständigheter som spelar in. Till exempel finns nu ett beslut på att logistikparken ska byggas och det har betydelse för hur E14 ska dras, och man kan också tänka sig att sänkta hastigheter föreslås i något av alternativen vilket kan spela roll, säger Ulrika Sundgren.

Som det ser ut nu räknar Ulrika Sundgren med att ett beslut i frågan kan komma tidigast i början av 2022.

Text: Anders Lövgren