Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Regeringen ger klartecken för Tunadalsspåret

Regeringen tar inte upp överklagandena för järnvägsplanen Tunadalsspåret. Det innebär att Trafikverket nu kan gå vidare med projektet.

Järnvägsplanen är en lagstadgad del i processen för att kunna rusta upp Tunaldalsspåret till Sundsvalls hamn. Den 28 maj 2018 fastställdes planen av den avdelning inom Trafikverket som har uppdraget att pröva och bedöma om planer kan fastställas. Det beslutet överklagades till Regeringen, som nu har fattat beslut i frågan och alltså innebär grönt ljus för den del av projektet som omfattar delen mellan Huggsta och Sundsvalls hamn.

Bakgrunden till planerna i Tunadal är att Trafikverket planerar att bygga en ny järnvägsanslutning som kopplar ihop Ådalsbanan med Tunadalsspåret i Maland, och rusta upp Tunadalsspåret till Sundsvalls hamn. Järnvägsanslutningen gör att tågen inte behöver åka till Timrå C för att vända och byta spår. Det nya spåret bidrar till tillväxt i Sundsvallsregionen och gör det möjligt att flytta gods från väg till järnväg, vilket ger stora miljövinster. Projektet är uppdelat i tre delar: Birsta, Maland och Tunadal.

– Att beslutet att fastställa järnvägsplanen nu vunnit laga kraft gör att vi kan gå vidare och upphandla de arbeten som ska utföras. Först ut är omfattande mark- och banarbeten som kommer att inledas under 2019, säger Håkan Åberg, projektledare på Trafikverket

Utöver upprustningen av Tunadalsspåret och byggandet av servicevägar kommer åtgärder bland annat att göras på Johannedalsvägen och Ekenäsvägen. Upprustningen av själva spåret planeras att genomföras under en intensiv tremånadersperiod under 2020. Ambitionen är att de fastighetsnära åtgärder mot buller som fastställts i planen också ska upphandlas i närtid så att arbetena kan inledas under 2019.