Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

MittSverige Vatten & Avfall utför ledningsarbeten

Tidningen Byggplats: Gör plats för ny järnväg

Ytterligare en bit i pusslet för att skapa effektivare och smidigare godstrafik tar form i Maland. Det grävs för nya ledningar, avverkas skog och förbereds för en kommande järnväg.

I skogskanten i höjd med Malandsbadet arbetar skogsmaskiner med avverkning. Intill finns ett team från MittSverige Vatten & Avfall som drar nya ledningar för både dricksvatten och spillvatten. 
Det är båda förberedande arbeten i Trafikverkets projekt för att knyta ihop Ådalsbanan med Tunadalsspåret. 

Krockar med infrastruktur

Den nya länken i form av en helt ny järnväg byggs från Birsta i höjd med Sköns kyrka via Maland för att ansluta till befintlig järnväg vid Johannedals industriområde. 
Den nya järnvägen krockar i flera punkter med befintlig infrastruktur, som då måste flyttas. För MittSverige Vatten & Avfall handlar det om cirka två kilometer ledningar som måste dras om. 
Vid årsskiftet räknar Trafikverket med att ha en entreprenör på plats som ska bygga järnvägen. Men redan under hösten pågår en hel del förberedande arbeten, som avverkning och rivning av 15 fastigheter som lösts in i Maland.

Arbete även i Tunadal

En annan del i projektet rör Tunadalspåret som rustas upp och elektrifieras. Där har en hel del arbete gjorts under sommarhalvåret, inte minst under en period i höst då tågstopp har rått på sträckan.
– Trots att vi under det intensiva arbetet på Tunadalsspåret har stött på överraskningar i form av mer berg än vi räknat med har arbetena i det stora hela gått bra. Vi har helt enligt plan schaktat, byggt upp järnvägsbanken, lagt nytt spår och byggt en ny järnvägsbro, säger projektledare Håkan Åberg på Trafikverket. 
Arbetet med Tunadalspåret fortsätter till sommaren.

Malands- och Tunadalsspåren är i sin tur delar i det stora pusslet för godstrafiken som även innefattar det nya triangelspåret i Bergsåker, bygget av en mötesstation för järnvägen i Birsta, den nya logistikparken i ­Petersvik samt utbyggnad av hamnen i Tunadal.