Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En illustrerad groda

Grodflytt när väg 86 rustas

Väg 86 får en rejäl dos omsorg i sommar när det byggs en ny fyrvägskorsning i Kovland och 63 kilometer väster om Kävstabron får ny beläggning. För att göra jobbet i Kovland tvingas ett gäng grodor, paddor och salamandrar vackert flytta på sig.

Väg 86 är en flitigt använd väg för arbetspendling och för godstransporter. Standarden behöver nu höjas, framkomlighet och trafiksäkerhet ska förbättras på flera delar av vägen.
Hela 63 kilometer av vägen från Kävstabron och västerut mot länsgränsen till Jämtland ska rustas upp.
– Flera olika åtgärder görs längs vägen men hela sträckan får ett nytt slitlager. Vi återanvänder en stor del av den gamla asfalten i en metod som kallas värmebeläggning. Det är roligt när vi kan vara med och utveckla hållbara arbetssätt, säger Trafikverkets projektledare för den sträckan, Conny Olsson.

Sträckan som passerar Kovland rustas också upp och fyrvägskorsningen där vägarna mot Timrå och mot Holm ansluter blir helt ny. En ny bro över Sättnaån och en gång- och cykelväg ska också byggas.
– Vi ska även förbättra standarden på busshållplatser samt räta ut vägen och plana ut krön. Planerad hastighet blir 80 kilometer, säger Trafikverkets Annica Boström som projektleder den sträckan.
I samband med arbetet kring Sättnaån i Kovland så blir det störningar för många familjer av groddjurssläkte.
– Grodor, paddor och salamandrar är fridlysta djur och de flyttar vi en bit bort i samma vattensamling. Vuxna grodor och paddor fångar vi med håv och hink, medan rom samlas upp och flyttas i behållare. De små vattensalamandrar som är lite ovanliga och som finns här fångas i fällor och flyttas, berättar miljökonsulten Andreas Aronsson som hjälper Trafikverket med arbetet.

Artikel i tidningen Byggplats
Text:
Anders Lövgren