Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bro över E18.

Västerås, byte av järnvägsbro över E18

Vi byter ut järnvägsbron över E18 i Västerås. Det behöver göras för att banan ska kunna klara tung trafik. Det är två spår och tågen kan passera medan vi byter bron för det andra spåret.

Järnvägsbron, som är en del av Mälarbanan, ligger cirka 1 km norr om Västerås central mot Stockholm, nära Korsängsmotet och Ringvallen IP. I somras blev vi klara med det ena spåret, och nu har vi börjat byta ut bron för det andra spåret. 

Banan är dubbelspårig och tågen kan passera medan vi byter ut bron.

Så påverkas trafiken på E18

Fram till juni 2020 är hastigheten sänkt till 60 km per timme och trafiken leds förbi arbetsplatsen. Extra omledningar kan göras nattetid.

Dagtid hålls två körfält öppna i varje rikning på E18 förbi arbetsplatsen.

Korsängsmotets påfart mot Oslo är stängd och det är även Emausmotets påfart mot Stockholm. Påfarterna kommer att vara stängda tills den nya järnvägsbron är klar i juni 2020.

Bygget av den nya bron

Vi bygger en del av bron i taget och den första nya delen blev klar i juni 2019. Nu byter vi ut den andra delen av bron. Hela bron beräknas vara utbytt i juni 2020.

Viktigt underhåll av Mälarbanan

Sträckan är en viktig transportväg för specialtransporter med exempelvis stål, timmer och transformatorer. I dag leds de tyngre transporterna om via andra färdvägar.