Göteborgs Stad planerar att ersätta den befintliga Götaälvbron med den nya Hisingsbron senast år 2022. I framtiden planeras det även för en Bangårdsviadukt, som innebär en ny vägbro över spårområdet öster om Göteborg central. Utbyggnaden av nya Hisingsbron och Bangårdsviadukten för med sig att nya anslutningar behövs till E45, vilket innebär att vägen måste byggas om från Stadstjänarebron och österut. Dessutom behöver den signalreglerade korsningen vid Falutorget (Gasklockan) ersättas med en planskild korsning. Samtidigt behöver en av broarna i Gullbergsmotet anpassas inför öppningen av nya Marieholmsmotet 2020.
Ombyggnaden av E45 ger en högre trafiksäkerhet i området samtidigt som det skapar möjligheter för en central stadsutveckling.
Tidplan
Arbetet med vägplanen för E45 delen Lilla Bommen-Marieholm påbörjades i januari 2013. Mellan 17 september och 8 oktober 2013 hölls ett samråd där sakägare, allmänhet samt övriga organisationer och myndigheter fick chansen att dela med sig av sina synpunkter gällande projektet. Mellan 3 och 24 mars 2014 ställdes vägplanens granskningshandling ut och synpunkter samlades in. Den 8 juli 2014 skickades vägplanen in för fastställelse. Vägplanen för projektet fastställdes den 15 juni 2015. Senare under sommaren 2015 vann både vägplanen och detaljplanen laga kraft.
I maj 2015 påbörjades den förberedande entreprenaden i Gullbergsvass. Nu pågår huvudentreprenaden som beräknas vara klar i november 2021.