Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Gullbergstunneln

Gullbergstunneln kommer att bli en 400 meter lång tunnel som sträcker sig från Stadstjänaregatan till Torsgatan.

Gullbergstunneln

Gullbergstunneln byggs som en separat tunnel  från nya Hisingsbron  till Torsgatan. Det finns en möjlighet att mellanrummet mellan tunnlarna i framtiden kommer att överdäckas, men det är inget som är planerat i nuläget.

Gullbergstunneln innebär att ytor frigörs och det planeras byggnation av fastigheter med tillhörande lokalgator och promenadstråk ovanpå tunneltaket. Tunneln konstrueras genom att sänka ner E45:an med ca 6 meter under nuvarande marknivå, för att därefter överdäckas.

Just nu pågår byggandet av norra tunnelväggen samt Driftsutrymme 7, som kommer att bli hjärnan som styr installationerna i tunneln.

Varför bygger vi Gullbergstunneln?

Byggandet av Gullbergstunneln är en förutsättning för den nya Hisingsbron som ska ersätta den befintliga Götaälvbron. Detta beror på att Hisingsbron kommer att kräva nya anslutningar till E45:an, vilket möjliggörs genom byggandet av Gullbergstunneln. Utöver detta så bidrar byggandet av Gullbergstunneln till förbättrad trafiksäkerhet på sträckan samt en minskning av buller och luftburna föroreningar.

Hur påverkas trafiken?

Under hösten 2018 planeras ett nytt trafikskede vilket innebär att trafiken från E45:an kommer att ledas längs med Partihandelsgatan förbi Gullbergstunneln fram till Falutorget där den ansluts mot befintlig väg, så som trafiken leds om i dagsläget. Däremot så kommer E45:an att böja av söderut och gå som en båge runt Falutorget. Detta görs för att kunna möjliggöra ombyggnationen av Falutorget. Mer information kommer efterhand.