Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

I Korea tog gruppen KTX (Korea Train eXpress) mellan Seoul och Daejeon. På grund av kylan var hastigheten nedsatt till 250 km/h, annars kör tågen i 300 km/h. Foto: Trafikverket

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Östlig studieresa i jakt på lärdomar

För att lära sig mer om hur höghastighetsjärnvägar byggs besökte en delegation från Trafikverket med deltagare från bland annat projekt Göteborg–Borås Korea och Kina under en vecka.

Studieresan i öst innehöll både möten med ländernas järnvägsmyndigheter och med enskilda potentiella leverantörer. Deltagarna kom hem fyllda med nya insikter och kunskap om både inköps- och produktionsprocessen.

Från projekt Göteborg–Borås deltog projektchef Sara Distner, teknikansvarig Tomas Johansson och upphandlingsansvarig Roland Mårtensson.

– När vi nu tar de första stegen mot en svensk höghastighetsjärnväg är det oerhört värdefullt att ta del av andra länders erfarenhet på området, inte minst för att kunna hitta smarta lösningar och nyckeltal som kan innebära kostnadsbesparingar, konstaterar Sara Distner.  

Dyrare bygga järnväg på bro än på bank

– En av de saker som vi fick belagt är att det är dyrare att bygga järnväg på bro än på bank. Det kan bli upp till dubbelt så dyrt och går inte snabbare att bygga, säger Ostlänkens biträdande projektchef och hållbarhetschef Anna Forslund och fortsätter:

– Anledning till att de väljer bro i Kina är framförallt för att minska risken för sättningar, speciellt där det är dåliga markförhållanden. Att mindre mark tas i anspråk och att barriäreffekterna minskar är andra fördelar det ser med val av bro.

I Kina ägs all mark ägs av staten vilket innebär att planeringstiden blir betydligt kortare än i Sverige.En annan sak som skiljer sig mycket mellan länderna är hur långt man hunnit i arbetet med miljö och hållbarhet.

– I Sverige har vi kommit långt kring hur vi ser på användande av våra resurser, säger Anna Forslund.

Villiga dela med sig av sina erfarenheter

Andreas Hult som är projektchef för åtgärdsvalstudierna Linköping–Borås och Jönköping–Malmö tycker att resan gav mycket:

– Vi fick ta del av erfarenheter av planering, projektering, utbyggnad och trafikering av en höghastighetsjärnväg. Det var intressant att få träffa olika leverantörer. Den kunskap vi nu har fått, tar vi med oss i vårt fortsatta arbete.

Inköpare Mikaela Mogren är också nöjd med att ha fått studera bland annat inköp och upphandling i Kina och Korea. Hon berättar att mötena var mindre strikta än hon hade föreställt sig att de skulle vara:

– De var nyfikna, pålästa, intresserade och villiga att dela med sig av sina erfarenheter till Sverige. Mötena var också ganska lättsamma, vi pratade mycket och de visade verkligen att de var intresserade av att samarbeta med oss. I Korea sa de att det är främst tre saker de tänker på i samband med Sverige: fin natur, välfärdssystem och ABBA.

Korta fakta

  • Kinas längsta bro på höghastighetsbanan är 16 mil lång.
  • Banan är dimensionerad för 350 km/h men de kör 300.
  • Kinas höghastighetslinjer spänner över temperaturer från -40 grader till + 40.
  • I Korea finns tre höghastighetslinjer.
  • Majoriteten av företagen på marknaden är inhemska företag.
  • Korea har som mål att hela landet ska nås på 90 minuter med tåg.