Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Foto: Thomas Fahlander

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Överskottsmassor från bygget – en resurs

Arbetet med den nya järnvägen kommer att generera stora mängder överskottsmassor. Även om byggstarten ligger några år fram i tiden, pågår redan nu arbete för att materialet ska tas omhand smart och effektivt.

Den nya järnvägen byggs i ett kuperat landskap med stora skogsområden och sjöar, men passerar även områden med djupa lerlager. Omväxlande kommer järnvägen gå på bank, i skärning, på bro och i tunnel.

Vi vet redan att mycket stora mängder massor kommer att bli över när vi ska spränga tunnlar genom berg och schakta bort jord. Exakt hur stora volymer det handlar om vet vi i takt med att våra utredningar blir klara.

Jord- och bergmassor kan användas som en resurs i samhällsutvecklingen och en del av dem kan återanvändas direkt i projektet. Trafikverket strävar efter att begränsa transporter med massor. Det sparar både miljö, tid och pengar. Färre transporter minskar även störningar i form av buller och trängsel på vägarna.

Nu inventerar vi kommande behov för att i höst börja arbetet med att ta fram en plan för hur och var massorna ska transporteras, lagras och återanvändas. Vi ska hitta lämpliga platser för lagring och teckna avtal med olika intressenter som kan ha behov av massor. Till exempel finns det stora utvecklingsplaner vid och intill Landvetter flygplats där det kommer finnas behov av överskottsmassor.