Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Foto: Kasper Dudzik, Nina Jarholt

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Förändringar i lokaliseringsutredningen Bollebygd–Borås

Trafikverket presenterar en ny korridor och förändringar i tre korridorer. Läs en intervju med Trafikverkets projektledare om det nya materialet.

Hallå där Stefan Paterson, projektledare för Bollebygd–Borås! Varför presenterar ni nytt material?

– Det har hänt saker som gjort att vi behövt justera och komplettera de korridorer som vi presenterade i februari. Trafikverkets utredningsområde för Götalandsbanan öster om Borås har utökats vilket påverkar järnvägens dragning i Borås. Tillsammans med att Ulricehamn inte
fick något bud om station från Sverigeförhandlingen den 1 februari i år, har det blivit ett ökat fokus på en passage söder om sjöarna Åsunden och Yttre Åsunden. Också det påverkar några av de redan framtagna korridorerna.

Vilka förändringar har ni gjort?

– Vi har breddat tre av korridorerna som tidigare presenterats. Vi har också utrett en ny, rosa, korridor där höghastighetsjärnvägen byggs som en bibana med förbigångsspår. Det betyder att de tåg som ska stanna kör in till en ny station som ligger i södra delen av Borås tätort, medan övriga tåg kan passera förbi söder om Borås tätort.

Det verkar som allt redan är klart. Är det någon mening att lämna synpunkter på lokaliseringsutredningen?

– Ja, absolut. Det är viktigt att vi som planerar järnvägen får en möjlighet att ta del av den lokalkännedom som finns hos alla som bor och verkar i området där järnvägen ska byggas.

När är sista dag att lämna synpunkter?

– Synpunkter på lokaliseringsutredningen kan lämnas till och med 3 oktober 2016.