Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Om projekt Göteborg-Borås

Höghastighetsjärnväg mellan Västsveriges två största städer. En del av en ny generation järnväg.

Trafikverket planerar en dubbelspårig järnväg för höghastighetståg och snabba regionaltåg mellan Göteborg och Borås. Den nya järnvägen skapar möjlighet för snabbare resor mellan Göteborg och Stockholm, förbättrar kommunikationerna till Landvetter flygplats och knyter Västsveriges största städer närmare varandra.

Det behövs en ny järnväg i Västsverige

Sträckan Göteborg–Borås är ett av Sveriges största pendlingsstråk och dagens enkelspåriga järnväg räcker inte till. Med dubbelspår, dimensionerat för 250 km/timme, kan restiden mellan Göteborg och Borås kraftigt förbättras och antalet tåg öka rejält. Bättre kommunikationer som gör det lättare att ta sig till jobb och studier skapar förutsättningar för regional utveckling.

Ta tåget till flyget

Den nya järnvägen ska passera i en tunnel under Landvetter flygplats. Från en ny, underjordisk station kommer resenärerna smidigt att kunna ta sig till avgångs- och ankomsthallarna. Järnvägen ger nya möjligheter att ta sig till Landvetter flygplats jämfört med i dag då resenärerna bara kan välja mellan buss eller bil.

Lilla Edet–London med bara ett byte

En förutsättning för den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås är Västlänken, en åtta kilometer lång ny järnvägsförbindelse som ger Göteborg en genomgående pendeltågstrafik. Med Västlänken kan tågnätet i hela regionen utvecklas. Fler kommer att kunna pendla snabbare, enklare och med färre byten. När både Västlänken och järnvägen till Landvetter planeras vara klara kan det alltså vara möjligt att åka från Lilla Edet till London med bara ett byte – från tåg till flyg på Landvetter.

Del av en ny generation järnväg

En ny höghastighetsjärnväg Stockholm–Göteborg via Jönköping betyder snabbare resor mellan storstadsregionerna och möjlighet till en mer robust tågtrafik på den i dag hårt ansträngda Västra stambanan. Miljön gynnas genom att fler transporter flyttas från väg till järnväg. Säkerheten ökar genom att vi bygger en helt ny järnväg med högsta fokus på säkerheten längs banan och vid stationerna.

 

Grå markering = utredningsområde.

Klicka på kartan för större bild (pdf-fil, 1,6 MB, öppnas i nytt fönster).