Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nya järnvägen en integrerad del av järnvägsnätet

Den 22 oktober 2014 fanns en insändare från Hans-Erich Christenson med i Göteborgs-Posten. Här kan du läsa vårt svar.

Svaret skickades till Göteborgs-Posten den 22 oktober 2014. Publicerat: -

Nya järnvägen en integrerad del av järnvägsnätet

Hans-Erich Christenson skriver att Västlänken och den nya höghastighetsjärnvägen till Borås inte är kompatibla, vilket inte stämmer. När vi nu planerar den nya höghastighetsjärnvägen är en förutsättning att den ska vara en integrerad del av det befintliga järnvägsnätet. Det kommer alltså att vara tekniskt möjligt för höghastighetstågen att köra på banor byggda enligt nuvarande standard.

För att kunna öka antalet tåg till och från Göteborg krävs en utbyggnad av järnvägen. Den lösning som valts är Västlänken som Trafikverket har uppdrag från regeringen att bygga. När både Västlänken och den nya järnvägen till Landvetter är klara 2026 kommer resenärerna att – utan att behöva byta – kunna ta tåget till flyget från en rad orter i Västsverige såväl som från tre stationer i Göteborg.

Sara Ramberg, kommunikationsansvarig projekt Göteborg-Borås