Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Södra Marieholmsbron

Den nya Marieholmsbron kompletterar den befintliga bron, ökar kapaciteten och minskar sårbarheten i järnvägssystemet.

Allt gods som ska till Göteborgs hamn går via Marieholmsbron över älven. Tack vare den nya Södra Marieholmsbron fördubblas antalet spår över Göta Älv och det innebär en ökad tillgänglighet och minskad sårbarhet, både för godstransporterna till och från hamnen och för persontrafiken på Bohusbanan.

Den nya bron är av samma typ som den befintliga - en så kallad lyft - svängbro och har en gång- och cykelväg. Projektet sträcker sig från Olskroken till Kvillebangården på Hisingen.

Under våren 2016 blev Södra Marieholmsbron klar och i samband med det flyttades all tågtrafik över till Södra Marieholmsbron för att möjliggöra åtgärder på befintlig bro. Den 19 december 2017 öppnades dubbelspår över älven och hela gång- och cykelvägen som sträcker sig över E45.

I bildmotaget ovan är den nya bron markerad med en gul streckad linje


Halv avstängning av Göta älv

Arbete i Göta älvArbete med brostöd i Göta älv. Det kommer att vara halv avstägning av farleden under hela byggtiden. Bild: Kasper Dudzik 

Södra MarieholmsbronLedningsarbeten på Tingstadssidan. Bild: Kasper Dudzik