Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Så mycket betong används i bygget av Marieholmsförbindelsen

I bygget av Marieholmstunneln används totalt ca 250 000 ton (110 000 m3) betong i konstruktionen. Det är ungefär lika mycket som vikten av 1000 stycken blåvalar.

Filmen nedan är från gjutningen av Marieholmsförbindelsens sista tunneldel och visar hur betongmassan pumpas från lastbilar via en betongpump till den form som har förberetts i torrdockan. Vid gjutning av Marieholmstunnelns delar gjuter man in korslagda armeringsjärn för att ge betongen större draghållfasthet. När massan har placerats i formen måste den komprimeras så att inte luftfickor uppkommer. Komprimeringen sker med handhållna stavvibratorer. Betongmassan kommer inom några timmar att hårdna på grund av den kemiska reaktion som uppkommer när vatten blandas med cement.