Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nu har Marieholmstunnelns första 25 000 ton tunga tunnelelement sjösatts i Göta Älv

I lördags sjösattes det första tunnelelementet, som är lika långt som en fotbollsplan, i Göta Älv under en blå himmel och perfekta väderförhållanden. En milstolpe för projektet som nu har tagit ett stort steg närmare färdigställandet av Marieholmstunneln.

Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel, vilket innebär att man bygger tunneln i delar på land i en torrdocka. Det första av de tre tunnelelementen har nu sjösatts och bogseras ut från sin position i torrdockan till Göta Älv.

Tunnelelementet, som väger 25 000 ton är 100 meter långt, 32 meter brett och 10 meter högt sjösattes under en långsam process där tunnelelementet först vinschades ut för hand för att sedan få hjälp av en bogserbåt. Det element som nu har sjösatts kommer att ligga i ett parkeringsläge strax utanför torrdockan tills det är dags för att genomföra sänkningsprocessen senare i höst. Det andra tunnelelementet kommer att börja byggas i torrdockan inom kort.

- Sjösättningen är ett mycket spektakulärt moment i bygget av tunneln. Vi har förberett den här komplicerade processen tillsammans med entreprenaden Züblin i flera månader. Vi är nöjda med att allt har gått enligt plan säger Stein Kleiven som är projektchef på Trafikverket för Marieholmsförbindelsen.

Sjösättningen av Marieholmstunnelns första tunnelelement är en unik händelse eftersom det färdigställs endast ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen. När Marieholmstunneln är färdig år 2020, kommer den att ligga nedbäddad i den djupmuddrade älvbotten, ungefär 600 meter från Tingstadstunneln.

Nedan kan du se bilder från sjösättningen.
Bilder: Kasper Dudzik