Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Så här tätar vi Marieholmstunneln

Tre tunneldelar ska sänkas ner i älven och fogas samman. Två av tunneldelarna ska också kopplas samman med landanslutningarna i Tingstad och Marieholm. Tunneldelarna måste hamna exakt rätt för att hålla tätt för vattnet i Göta älv.

Varje tunneldel är ca 100 meter långt, 30 meter brett, 10 meter högt och väger 25 000 ton. Det första flyter redan i älven och ska sänkas i början av december för att ansluta till den betongkonstruktion som redan står klar på land i Tingstad på Hisingssidan.

– Runt hela landanslutningen finns en stålram. I denna ska en tätning av gummi (kallad Gina) ansluta. Ginatätningen är monterad på tunnelelementet. När tunneldelen har exakt rätt position pressar domkrafter initialt ihop Ginafogen på tunneldelarna med konstruktionen på land, säger Johan Edin, entreprenadledare för tunnelbygget.

Vattnet mellan de två täta delarna pumpas sedan ut. Då uppstår ett undertryck som pressar samman gummitätningen (Ginafogen). Tillsammans med det vertikala och horisontella vattentrycket i älven blir fogen tät. Så naturen hjälper till. Stålväggarna (så kallade bulkheads) som har hållit tätt i ändarna på vardera delen monteras sedan ner från insidan.

Tunneldelarnas gjutning kan som alla gjutningar ha små sprickor. De tätas med så kallad injektering för kraven på täthet är höga, läs nolltolerans. Som en extra säkerhet vid Gina-fogen monterar vi också en sekundär gummitätning (kallad Omega) på insidan mellan tunneldelarna. Om vatten mot förmodan skulle tränga in mellan tätningarna pumpas det ut.

– Vi har dubbla tätningar för att reparationer ska kunna utföras. Tätningarna ska hålla tätt för de sättningar som alltid uppstår med tiden. Men vi gör allt vi kan för att minimera dessa redan från början, säger Johan Edin.

Marieholmstunneln är klar år 2020 och ingår i det västsvenska paketet.