Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Snart sänks Marieholmstunnelns första tunneldel ner under botten av Göta älv

Marieholmstunnelns första tunneldel sjösattes i april 2017, i december är det dags för samma del att sänkas ner under botten av Göta älv. En spännande milstolpe för projektet och en historisk händelse i Göteborg.

Under hösten har muddring av området på Göta älvs botten där Marieholmstunneln kommer att placeras pågått. Muddringen innebär att man skapar en ränna som alla tre tunneldelar placeras i.

Mellan den 2–9 december (beroende på väderförhållandena) sänks den första tunneldelen ner i den muddrade rännan på botten av Göta älv. Det är en komplicerad och väderkänslig process som involverar ungefär ett åttiotal personer som är experter på komplicerade tunnelbyggen. Under nedsänkningen används ett vajersystem, bogserbåtar och dykare för att säkerhetsställa att tunneldelen hamnar i rätt position på botten.
Tunneldelen har utrustats med fyra så kallade ballasttankar som fylls med vatten och sänker tunneldelen. När tunneldelen har nått botten, placerats i rätt läge och ginafogen (gummipackningen mellan tunneldelarna) har gått ihop påbörjas sandfyllning under tunneldelen. Efter det utförs så kallad kringfyllning mot tunneldelen. Kringfyllningen handlar om att stabilisera runt tunneldelen, tillsammans med sandfyllningen gör det att tunneldelen ligger stabilt på botten och båtar kan passera.

– Sänkningen av tunneldelen är en milstolpe i bygget av Marieholmstunneln. Själva sänkningen är inte bara ett spektakulärt och komplicerat moment, utan också något unikt eftersom det bara färdigställs ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen, säger Stein Kleiven, projektchef för Marieholmsförbindelsen.

Under sänkningsprocessen är dykarnas uppgift att kontrollera tunneldelen under ytan. Det handlar främst om att bevaka så att inga skador uppstår på tunneldelen eller ginafogen, men även att kontrollera så att sandfyllningen utförs i tillräcklig omfattning.

– Hela sänkningsprocessen med bogsering från parkeringsläget, positionering och sänkning av tunneldelen kommer att ta ungefär två dygn, sedan genomförs de sista arbetena under vatten de resterande fem dygnen. Efter att tunneldelen ligger på plats i botten påbörjas planering och muddring inför sänkning av den andra tunneldelen säger Johan Andrén, projektledare för Marieholmstunneln.

Sjösättningen och nedsänkning av den andra tunneldelen planeras att genomföras under första kvartalet 2018.