Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Marieholmstunnelns första tunneldel har nu sänkts ner under botten av Göta älv
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Marieholmstunnelns första del är nu på plats under botten av Göta älv

Under veckan genomfördes en spännande milstolpe för projektet och en unik händelse i Göteborg. Nu är en av Marieholmstunnelns tre delar på plats.

Tunneldelen sänktes ner under botten genom att fyra ballasttankar som installerats i tunneldelen fylldes med vatten. Med hjälp av ett vajerspel, bogserbåtar och flera dykare som inspekterade processen under vattnet kontrollerades sänkningen.

Nu pågår arbetet med sandfyllning under tunneldelen. Efter att sandfyllningen är klar utförs så kallad kringfyllning mot tunneldelen. Kringfyllningen handlar om att stabilisera runt tunneldelen, tillsammans med sandfyllningen gör det att tunneldelen ligger stabilt på botten och båtar kan passera.

Sänkningen av den 25 000 ton tunga tunneldelen är en komplicerad process som kräver god planering och samarbete. Sänkningsprocessen involverade ungefär ett åttiotal personer som är experter på komplicerade tunnelbyggen.

– Vi är mycket nöjda med att processen gick som planerat och att vi hade vädret på vår sida säger Stein Kleiven, projektchef på Marieholmsförbindelsen.

Nu påbörjas detaljplanering och muddring inför sänkning av den andra tunneldelen som planeras genomföras i februari 2018 säger Johan Andrén, projektledare för Marieholmstunneln.