Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Mellan den 27 januari – 4 februari sänks Marieholmstunnelns andra tunneldel ner i den muddrade rännan på botten av Göta älv.
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Snart är 50 000 ton tunga tunneldelar på plats under Göta älvs botten

Mellan den 27 januari – 4 februari sänks Marieholmstunnelns andra tunneldel ner i den muddrade rännan på botten av Göta älv. Gång- och cykeltrafiken flyttas tillfälligt från södra till norra Marieholmsbron under delar av perioden.

Mellan den 27 januari – 4 februari sänks Marieholmstunnelns andra tunneldel ner i den muddrade rännan på botten av Göta älv. Användningen av vajerspel i området gör att gång-och cykeltrafiken på Södra Marieholmsbron kommer att ledas om till Norra Marieholmsbron under perioden 26 januari klockan 15:00 till 29 januari klockan 15:00.

Sänkningsprocessen är komplicerad och väderkänslig och involverar ungefär ett åttiotal personer som är experter på komplicerade tunnelbyggen. För den som är intresserad av att följa processen kan den ses genom våra webbkameror som är uppsatta på arbetsplatsen (se sänkningen i realtid här). Mest "sänkningsaction" kommer att ske under lördag 27 januari. Då bogseras tunneldelen till sitt slutläge innan den sänks ner under botten av Göta älv. Sänkningen av den 25 000 ton tunga tunneldelen görs genom att fyra ballasttankar som installerats i tunneldelen fylls med vatten. Med hjälp av ett vajerspel, bogserbåtar och flera dykare som kommer att inspektera processen under vattnet kontrollerades sänkningen.

Hela sänkningsprocessen med bogsering från parkeringsläget, positionering och sänkning av tunneldelen kommer att ta ungefär två dygn, sedan genomförs de sista arbetena under vatten de resterande fem dygnen. Efter att tunneldelen ligger på plats under botten påbörjas planering och muddring inför sänkning av den tredje tunneldelen.

När den andra tunneldelen är nedsänkt kommer två av Marieholmstunnelns tre delar vara på plats. Det betyder att 50 000 av totalt 75 00 ton tunga tunneldelar kommer att vara installerade under älvens botten.