Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Nicole Jakobs bytte Citybanan i Stockholm mot Marieholmstunneln i Göteborg

Nicole Jakobs är blockchef på Züblin och är ansvarig för nedsänkningarna av Marieholmstunnelns tunneldelar, projektets marina arbeten och dykarbeten. Hon har arbetat med projektet sedan 2014 och trivs i rollen som är både omväxlande och utmanande.

Hej Nicole, vem är du?
Jag arbetar som blockchef på Züblin Scandinavia AB och kommer från Tyskland. När jag inte arbetar gillar jag att resa och har rest en del i Sverige. Det är också spännande att utforska närområdet och jag besöker gärna skärgården utanför Göteborg och andra delar av Västkusten. I Göteborg bor jag i Johanneberg. I Tyskland har jag en lägenhet i en liten stad som heter Neuenhaus i nordvästra Tyskland, nära gränsen till Nederländerna. Jag brukar vara hemma i Tyskland varannan vecka och hälsa på vänner och min stora familj.

Vad gjorde du innan du började på Züblin?
Jag började arbeta på Züblin 2005 och innan dess arbetade jag som civilingenjör inom geoteknisk design i Duisburg, Tyskland. I det här projektet har jag användning för mina erfarenheter från när jag arbetade med Söderströmstunneln (Citybanan) i Stockholm. Där arbetade jag med alla tre nedsänkningarna av Citybanans tunneldelar.

Vad är det roligaste med att arbeta med Marieholmsförbindelsen?
Marieholmstunneln är ett intressant projekt både vad det gäller projektering och produktion och jag gillar utmaningen med det. Det känns också bra att tunneln kommer att förbättra trafiksituationen i staden. I projektet får jag arbeta tillsammans med andra experter från många olika länder, vilket jag uppskattar väldigt mycket. Tillsammans hittar vi olika tekniska lösningar.

Projektet är tekniskt utmanande i alla delar, just nu är det väldigt roligt när det sker många saker samtidigt och man kan se tunneln växa fram efter år av förberedelser. Jag uppskattar också att vi har goda relationer med andra entreprenörer, allmänheten och myndigheter i projektet, exempelvis Sjöfartsverket, Vattenfall och SMHI. De har varit och är väldigt hjälpsamma.

Vad är mest utmanande i ditt jobb?
Det är en lång och mycket detaljerad planeringsfas - jämfört med tiden det tar att bygga. Det är många människor inblandade från olika länder och kulturer och det är mycket som måste klaffa. Min uppgift är att se till att alla drar åt samma håll. Då är det viktigt med en bra och tydlig kommunikation.

Hur är det att arbeta i Sverige jämfört med Tyskland?
Svenskarna är avslappnade på ett bra sätt. Ni är noga med balansen mellan yrkesliv och privatliv och familjen betyder mycket för er. Jag gillar Göteborg och göteborgarna. Dom är avspända, hjälpsamma och trevliga.

Vad är du mest stolt över i projektet hittills?
Jag är väldigt stolt över att det har gått så bra med sänkningarna av de två första tunnelelementen utan skador, vare sig på personal eller miljö. Alla som som arbetar med Marieholmstunneln jobbar hårt och prioriterar säkerheten främst, alla ska komma hem oskadda efter sin arbetsdag.

Vilka utmaningar väntar under 2018?
Det är sänkningen av det tredje tunnelelement som återstår. Vi har precis börjat bygga det och sänkningen genomförs i september nu i år. Sedan börjar arbetet med att inreda tunneln och i höst ska vi kunna gå under älven genom de tre elementen. Det är en milstolpe.