Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nu sjösätter vi det sista tunnelelementet

Den 11 september sjösätter vi det tredje och sista tunnelelementet i Göta älv. En milstolpe för projektet som nu tar ett stort steg närmare färdigställandet av Marieholmstunneln.

Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel, vilket innebär att man bygger tunneln i delar på land i en torrdocka. Det tredje och sista tunnelelementet kommer nu att sjösättas och bogseras ut från sin position i torrdockan till Göta älv.

Tunnelelementet sjösätts under en långsam process där det bogseras ut ca 10 meter. Resterande 90 meter är kvar inne i den vattenfyllda torrdockan. Där kommer tunnelelementet att ligga tills det är dags att genomföra sista sänkningsprocessen som sker vid månadsskiftet.

När Marieholmstunneln är färdig år 2020, kommer den att ligga nedbäddad i den djupmuddrade älvbotten, ungefär 600 meter från Tingstadstunneln.