Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Marieholmstunneln är nu på plats under älven och projektet går in i ny fas

Alla tre tunneldelar ligger nu på plats under botten av Göta älv och i november öppnar vi dockporten in till tunneln. Under hösten kommer tunnelmynningarna vid dockportarna färdigställas och tunneln kan då förena Tingstad med Marieholm.

Under de senaste månaderna har projektet färdigställt, sjösatt och sänkt den sista 25 000ton tunga tunneldelen som har döpts till Marie.

Det arbete som återstår är att tömma torrdockan vid Marieholm på vatten och täta sidorna av tunneln. Därefter börjar vi bygga de sista 100 tunnel i dockan, tråget samt ramperna som förbinder tunneln med E45 och E20 på Marieholm. Vi ska även färdigställa Marieholmsgatan som öppnar i början av år 2020.

På Tingstadsidan ska vi färdigställa trafikplatsen, bygga klart driftstationen, färdigställa Salsmästaregatan samt bygga kajer längs med älven. Tunneln ska även inredas med bland annat väggelement, brandskydd, asfalt, linjemålning och alla installationsarbeten. Tunneln kommer att ha vita väggar och ett rött tak.

Nästa fas
Att tunneln nu är på plats är en stor delseger. I den gamla torrdockan kommer man nu bygga fastlandets tunnelanslutning och el och ventilation ska dras i tunneln samtidigt som en ny trafikplats ska byggas på Hisingen.
- Nu ska vi bygga de sista 100 metrarna tunnel i den gamla torrdockan, göra alla installationsarbeten och bygga trafikplats Tingstad på E6. Men jag är otroligt stolt och glad över projektet så här långt. Vi har haft god samverkan och allt har gått enligt plan. Inte bara enligt tid och budget, utan också med den precision som var planerad, avslutar projektchef Stein Kleiven.