Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Vi förbereder oss för ett händelserikt 2019

Efter ett år fyllt med utförda milstolpar förbereder sig projekt Marieholmsförbindelsen för slutspurten i tunnelbygget och bygget av trafikplatserna. Vi har drygt två år kvar och fram till dess är det full aktivitet.

Det här händer under 2019:

• Vi lägger tillbaka trafiken på E6 vid Tingstadsmotet till sitt normala läge. Detta sker i flera steg fram till hösten 2019.
• Under våren flyttar vi Salsmästaregatan till nytt läge.
• Vi bygger klart de sista 100 metrarna tunnel i torrdockan, den så kallade "cut and cover" delen.
• Vi öppnar den nya Tingstadbron för biltrafik.
• Vi sätter igång med installationsarbeten, el och ventilation, inne i tunneln.
• Under hösten ska vi börja bygga ett extra körfält mellan Tingstadsmotet och Bäckebolsmotet. Samtidigt som vi gör det förbättrar vi bullerskyddet för boende på västra sidan av E6, upp till Bäckebolsmotet. Läs mer här.

Här nedan kan du se bilder från några av de största händelserna i bygget av Marieholmsförbindelsen under 2018.

Här ligger tunneldel nr 2 och flyter i torrdockan, på väg ut till älven för att sänkas ner till botten. Här ligger tunneldel nr 2 och flyter i torrdockan, på väg ut till älven för att sänkas ner till botten.

Tunneldelen dras ut med ett komplicerat vajerspel.
Tunneldelen dras ut med ett komplicerat vajerspel.


Alla tunneldelar döps, nr 2 heter Göta, för att den kommer att ligga i mitten av Göta älv.


Göta är nu klar för att sänkas ner till botten och sättas ihop med tunneldel nr 1, Tina, som ligger vid Tingstad.


Det är i februari och arbetet med att sänka tunneldel nr 2 är i full gång.

Tunneldelen ligger i rätt position i Göta älv och 25. 000 betong ska nu sänkas sakta ner till botten.

Det är full aktivitet vid tunnelmynningen på Tingstad. Här river vi rörsponten för torrdockan på Tingstad.

Vid Tingstadsmotet river vi bron över E6. En ny och bredare bro kommer att stå klar 2019.

Den tredje och sista tunneldelen bygger vi här. Det tog 6 månader att få den klar.

Nu är vi nere i Marieholmstunneln och det här är väggen mellan tunneldel nr 1 och 2.

Så här ser det ut inne i Marieholmstunneln i mars 2018.

Södra Marieholmsbron som var klar december 2016 gör det möjligt att transportera mer gods på järnvägen. Den nya cykelbron förbinder Gamlestan med Hisingen.


Under påsken byggde vi en så kallad formportal över järnvägen vid Tingstadsmotet.

 

Vi är ca 400 personer som arbetar med projekt Marieholmsförbindelsen, och vi kommer
från olika delar av världen.

Vi bygger den tredje och sista tunneldelen här, och armeringsarbetet utförs för hand.

Vår sista tunneldel är klar och det är dags att få den här fröken att flyta.

Här ligger 25.000 ton betong och flyter inne i torrdockan. Bästa sättet att inspektera tunneldelen är med båt eller med hjälp av dykare.

Hur vet vi när tunneldelen börjar flyta? Jo, med hjälp av den här muttern som hänger i ett snöre. Den hänger mot tunneldelen och när den börjar röra på sig, då vet vi att tunneldelen är på väg upp mot ytan.

Dags att undersöka tunneldelen och det gör vi med hjälp av dykare som är nere i vattnet. Dykaren inspekterar ytor som vi tidigare inte kommit åt, bland annat undersidan av tunneldelen. På de ställen där det är extra trångt används istället en robot.

Hur får vi tunneldelarna att hålla tätt? Jo, med den här stora fogen, som vi kallar Ginafog. Den monteras på plats innan tunneldelen sänks ner till botten.

Fogen som håller tunneln tät väger 6 ton och är 80 meter lång. Den levereras i ett stycke, hopsvetsad som ett stort gummiband.

Vår sista tunneldel är på väg att bogseras ut i älven.

Nu är vi vid Marieholmsmotet, här bygger vi de nya anslutningarna till Marieholmstunneln.

Den nya Tingstadsbron över E6 håller på att ta form.

Här lägger vi en tätskiktsmatta på Tingstadbron som ska isolera mot bland annat salt och smuts. 

Det här är den nya bron som tar dig från Lundbyleden till Marieholmstunneln, och tvärtom. 

Sista tunneldelen är nu på plats i Göta älv. Redo att sänkas ner till botten.

För en kort stund kunde man gå på vattnet i Göta älv. Nu ligger Marieholmstunneln på plats.

För att vi ska kunna fortsätta med våra arbeten så behöver torrdockan tömmas på vatten. Här börjar vi se gavelväggen till tunneln och dykare inspekterar tätningarna i dockväggen.

På grund av ett litet läckage fick vi fylla torrdockan med vatten igen.

Här börjar vi se den så kallade balkheaden som är en temporär gavelvägg på tunnelelementet.

Dockan är torr och det är dags att öppna dörren in till Marieholmstunneln.

Alla tre tunneldelar ligger nu på plats under botten av Göta älv, och vi kan öppna dörren in till Marieholmstunneln som förenar Tingstad och Marieholm.

Alla tre tunneldelar ligger nu på plats under botten av Göta älv, och vi kan öppna dörren in till Marieholmstunneln som förenar Tingstad med Marieholm. Under 2019 går projektet in i nästa fas då tunneln ska knytas ihop med de nya trafikplatserna.