Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Dumper i nedförsbacke

Dumper i brant nedförsbacke

Stora utmaningar när krokig väg blir säker

Bergigt landskap, slingrande fjordar och långgrunda vikar är kännetecknande för Orust. Därför är det inte så konstigt att många av vägarna på ön är smala och krokiga. En sådan vägsträcka är väg 160 mellan Säckebäck och Varekil.

I februari 2018 påbörjades arbetet med att ersätta den olycksdrabbade sträckan med en ny. Den nya delen av väg 160 kommer att gå strax intill den gamla, krokiga vägen. Men för att vägen ska bli rak och trafiksäker krävs en hel del sprängningsarbeten. Daniel Kihlqvist är platschef på NRC Group, det entreprenadföretag som utför arbetet för Trafikverket.

Bild på platyschefen Daniel Kihlqvist
Platschef Daniel Kihlqvist

 – Utmaningen med det här vägbygget är den omfattande sprängningen som sker nära den befintliga vägen och det natura 2000-område som ligger på andra sidan vägen, säger Daniel Kihlqvist.

Den gamla vägen angränsar till ett brant bergsparti och för att kunna bygga en ny och bredare vägsträcka behöver det göras en omfattande bergsskärning.

– Vi spränger en salva per dag i genomsnitt och vi använder en ganska kraftig laddning. Därför är det viktigt att täcka väl med sprängmattor för att förhindra att sprängsten kommer ut på vägen. Sprängningsarbetet håller på fram till våren 2019, då kan vi börja med själva vägarbetet, fortsätter Daniel.

Ett vägprojekt självförsörjande på stenmaterial

Så här långt in i vägprojektet (maj 2018) har man sprängt cirka 35 000 kbm berg och totalt handlar det om närmare 120 000 kbm bergmassor för att den nya vägen ska komma på plats.

– Det fina är att vi kan använda all sprängsten för att bygga upp den nya vägen, på så vis är detta verkligen ett självförsörjande vägbygge, säger Daniel. Det innebär ju också att vi kan minimera antalet transporter till och från arbetsplatsen och vi slipper en stor del av den tunga trafiken på vägen.

Pelare av kalk och cement förstärker gammal sjöbotten

Fast det är inte bara det omfattande sprängningsarbetet som är en utmaning; en del av den tänkta vägsträckan består av lera och jord och måste stabiliseras innan man kan börja bygga vägen.

– Detta gör vi med hjälp av kalkcementpelare. Vi använder cirka 10 000 ton kalkcement för att förstärka marken under vägen. Genom att borra djupa hål med diametern 60 cm och fylla dessa med en blandning av kalk och cement kan marken stabiliseras. Det är en betydligt kostnadseffektivare och smidigare metod än att använda sig av betongpålning, berättar Daniel.

Arbetet med att gjuta kc-pelare kommer att pågå fram till september 2018.


Borrigg uppe på bergsknallen