Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bo Näverbrant. Foto: Christiaan Dirksen
Denna nyhet är äldre än 6 månader

"Vi ska bygga rätt anläggning för staden och omvärlden, för resenärerna och för Trafikverket"

Vi i Västlänken: Bo Näverbrant är ansvarig för arbetet med järnvägsplan och stationsanknutna teknikfrågor i projektet.

Vad har du för bakgrund och hur hamnade du i projekt Västlänken?

Jag utbildade mig till civilingenjör på Chalmers där jag gick väg- och vattenbyggnad. Efter utbildningen har jag fram till för fyra år sedan arbetat som teknisk konsult på både mindre och större konsultföretag i Göteborg. Senast jobbade jag på WSP, bland annat med järnvägsutredningen för Västlänken. År 2011 sökte jag mig till Trafikverket och projekt Västlänken för att få möjlighet att vara med om att förverkliga det vi kommit fram till under järnvägsutredningen.

Vad innebär din roll i Västlänken?

Jag arbetar dels med frågor med anknytning till Västlänkens stationer, gestaltning, säkerhet och installationer och dels med järnvägsplanen, som jag ägnat en stor del av min tid det senaste året.

Vi har hållit på med järnvägsplanen i drygt tre år. Sedan granskningen av Västlänkens järnvägsplan (årsskiftet 2014/2015) har vi arbetat med och gjort vissa ändringar i planen. Min uppgift har varit att administrera och se till att de ändringar som vi bestämde skulle göras i järnvägsplanen har genomförts. Vår slutliga version är nu godkänd, eller tillstyrkt som det heter, av länsstyrelsen och har skickats för fastställelse.

Jag är även delaktig i arbetet med vår konsult ÅF som har i uppdrag att ta fram förfrågningsunderlag till Västlänkens entreprenader.

Vad är den största utmaningen med Västlänken utifrån ditt perspektiv?

Många utmaningar har vi klarat av, bland annat att hitta den bästa sträckningen av järnvägslinjen och utformningen av stationerna. En viktig uppgift som vi har framför oss är att genomföra bygget av Västlänken på ett sätt som är acceptabelt för göteborgarna.

Just nu, ur mitt perspektiv, är det viktigaste att vi tillsammans med konsulten tar fram förfrågningsunderlag som är så bra att entreprenörerna sen kan ta vid och bygga Västlänken på ett sätt som uppfyller våra och omvärldens krav. Vi ska bygga rätt anläggning för staden och omvärlden, för resenärerna och för Trafikverket. Det innebär till exempel att stationerna ska vara attraktiva, tillgängliga, hållbara, tidståliga och trygga. Anläggningen designades i förra skedet, och nu ser vi över hur vi kan göra den ännu bättre och kostnadseffektivare utifrån den information vi har idag.

Hur löser du utmaningen?

I nuläget handlar det om ett kontinuerligt samarbete med konsulten ÅF, att vi finns tillgängliga som styrande och stödjande beställare som bidrar med rätta krav och förutsättningar och med bra och tydliga beslut i rätt tid. Det är även viktigt att hålla en löpande dialog med övriga inblandade parter, så som Göteborgs Stad, Västtrafik och länsstyrelsen. Västlänken är ju bland annat ett stadsutvecklingsprojekt och självklart är det viktigt att vi arbetar tillsammans för att hitta de bästa lösningarna både under bygget och för den färdiga anläggningen.

Vad är det roligaste med ditt arbete?

Att arbeta som konsult med både små och stora projekt och många inblandade konsulter var väldigt omväxlande. När jag började på Trafikverket var jag lite rädd för att det inte skulle vara lika omväxlande att arbeta med bara ett projekt. Det visade vara precis tvärtom, ingen dag är den andra lik. Vi jobbar tillsammans i team, och det är stimulerande att jobba med så duktiga människor.

Som gammal göteborgare gläder det mig även mycket att få jobba i ett projekt som kommer innebära mycket för invånarna och stadsutvecklingen i Göteborg.

Vad gör du för att koppla av?

Helt ärligt består avkopplingen ofta av en bra en deckare i tv-soffan. Men jag tränar regelbundet, om än mindre än jag borde och eftersom jag bor nära gränsen mellan (Slotts)skogen och staden, har jag nära till avkopplande promenader i flera olika miljöer.

Blir det mycket prat om Västlänken på fritiden?

Nej, det blir det inte. Om ämnet kommer upp tycker jag dock att det är roligt att prata om projektet.