Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Vy över Kruthusgatan, Göteborg/Jan Hansson, delprojektledare förberedande arbeten. Foto Kruthusgatan: Kasper Dudzik.
Denna nyhet är äldre än 6 månader

"Det roligaste är att se hur järnvägen utvecklas genom åren"

Vi i Västlänken: Här berättar Jan Hansson, ansvarig  förberedande arbeten i Västlänken, om sin roll i projektet.

Vad har du för bakgrund och hur hamnade du i Västlänken?

Jag beskriver mig själv som en "järnvägare" och började som 19-åring arbeta med järnvägsrelaterade arbetsuppgifter. Jag började arbeta i projekt Västlänken och Olskroken planskildhet i oktober 2015 men har varit anställd på SJ, Banverket och har också arbetat som konsult inom Vectura och Sweco.

Nu har det hunnit gå 39 år och under den tiden har jag hunnit med många olika uppdrag. Dels har jag arbetat som eltekniker och varit med i projekt som rör kontaktledningar och omformarstationer och har även haft rollen som chef/ansvarig för olika underhållsarbeten på järnvägen.

Vad innebär din roll i Västlänken?

I Västlänken har jag olika roller. Dels är jag ansvarig för de förberedande arbeten där vi snart börjar synas i stadsmiljön, arbeten som ska vara avslutade innan byggstart av Västlänken årsskiftet 2017/2018. Jag är också delprojektledare i entreprenaderna BEST (Bana, El, Signal, Tele) och Anläggningsövervakning. Utöver det arbetar jag med att få till en Trafikverksövergripande samordning av massahantering.

Vad är den största utmaningen med Västlänken utifrån ditt perspektiv?

En stor utmaning är samverkan med alla de deluppdrag som ryms inom projektet. En annan utmaning är att få resurserna att räcka till. Det många stora projekt och arbeten på gång i regionen och landet och vi börjar märka av att konsultmarknaden börjar kännas lite ansträngd. Många entreprenörer börjar redan nu nyanställa personal och det finns en stor medvetenhet och nyfikenhet hos marknaden.

Hur löser du den utmaningen?

I de fall det är möjligt måste vi försöka vara ute i god tid och rekrytera de konsulter vi behöver i de många olika deluppdragen. Vi får också vara beredda på att om samsas om de resurser som finns tillgängliga.

Vad är det roligaste med ditt arbete?

Det roligaste är att se hur järnvägen utvecklas genom åren. Efter snart 40 år, brinner jag fortfarande för att arbeta med arbetsuppgifter som rör utveckling av järnväg. Jag beskriver mig som sagt som "järnvägare" och vill vara med och skapa ett fungerande järnvägssystem.

Vad gör du för att koppla av?

Jag läser mycket, både skönlitteratur och deckare och just nu har jag precis avslutat den femte delen i Jan Guillous nya romansvit om Det stora århundradet. Jag tycker  om att vara ute i naturen, ta skogspromenader och plockar svamp framåt höstkanten. Jag och min fru har också precis köpt en ny husbil och till våren och sommaren planerar vi att komma ut på utflykter runt om i landet.

Blir det mycket prat om Västlänken på fritiden?

Nej, jag bor i Falköping så det blir inte så mycket prat om just Västlänken, det blir mer allmänna diskussioner om järnvägens skick.