Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nu arbetar vi med hitta lämpliga placeringar för de  oförorenade massorna

Vi i Västlänken: Här berättar Johan Bengtsson, samordnande överskottsmassor om sin roll i projektet.

Vad har du för bakgrund och hur hamnade du i Västlänken?

Jag utbildade mig till civilingenjör på Chalmers och sedan examen har jag arbetat i och med olika bygg- och anläggningsprojekt. Uppdragen har innefattat allt mellan arbete på hamnar och flygplatser till cirkulationsplatser och schaktåterställningar. Jag har främst arbetat som bygg- eller projektledare, en roll som jag trivs väldigt bra med.

Vad innebär din roll i Västlänken?

Med regeringens tillåtlighetsbeslut följde ett antal villkor och ett av dem berör hanteringen av överskottsmassor. I min roll som samordnare för överskottsmassor ingår det bland annat att få fram mottagningsplatser för de massor som kommer av bygget av Västlänken.

Det vi arbetar mest med nu är att hitta lämpliga placeringar för de massor som är oförorenade. Bergmassorna sålde vi redan förra året och de förorenade jord- och lermassorna går till företag som arbetar med att ta hand om denna typ av massor. Genom vägning kan vi också kontrollera att de olika överskottsmassorna kommer dit de ska och få en spårbarhet på masstransporterna.

Vad är den största utmaningen med Västlänken utifrån ditt perspektiv?

Att vi bygger i stadsmiljö! Det är svårt att utföra bygg- och anläggningsprojekt utan att påverka staden och stadslivet. Därför är det så viktigt att alla parter under byggtiden samordnar sig så att påverkan under byggtid blir så liten som möjligt.

Ur mitt perspektiv innebär det bland annat att hitta bra transportvägar till och från mottagningsplatserna. Här är det många faktorer som påverkar. Framkomligheten ska vara så god som möjligt under tiden då bygget pågår samtidigt som vägarnas klassning avgör var vi kan köra och hur mycket vi kan lassa lastbilarna. Utöver det finns andra aspekter att väga in, så som exempelvis buller och vibrationer.

Hur löser du den utmaningen?

Dialog och samarbete med olika interna och externa parter. Arbetet med att hitta bra transportvägar gör vi tillsammans med de som arbetar med trafikfrågor inom Trafikverket och staden. Jag har en kontinuerlig dialog med varje entreprenad för att synka transporter och transportvägar med de olika etapperna bygget är indelat i. Informationen måste även givetvis kommuniceras med respektive entreprenören och följas upp så alla inblandade har samsyn.

Vad är det roligaste med ditt arbete?

Att vägen till slutmålet inte är utstakad i förväg. Längs med vägen har vi fått bakslag och det har inte enbart varit en framgångshistoria. Vi har blivit tvungna att tänka om och studera andra alternativ som till exempel transporter med pråm eller tåg. Kreativa lösningar har hela tiden uppmuntrats och nu återstår endast att hitta mottagningsplatser för delar av de oförorenade massorna!

Vad gör du för att koppla av?

Jag har spelat fotboll i hela mitt liv men nu för tiden spelar jag inte lika mycket. Men även att titta på fotboll är en bra avkoppling för mig, man kommer lätt in i matchen och kopplar bort jobbet för en stund. Jag är också med och genomför en svensk klassiker där Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimmet och Lidingöloppet ska utföras på 12 månader. Vasaloppet åkte jag tidigare i år och näst på tur nu är Vätternrundan.

Blir det mycket prat om Västlänken på fritiden?

Inte ofta men det har hänt i samband med att man träffar släkt och vänner.