Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Vinnarna i Kronotopia utsedda

Vinnarna i tävlingen om den konstnärliga gestaltningen av stationerna Haga och Korsvägen i Västlänken är nu utsedda.

På Haga station kommer ett flera hundra meter långt ormskelett att vidga sitt gap ovanför marken och låta kroppen slingra med resenärerna ner under jordlagren och vidare ut på Hagas plattformar. Den kinesiske konstnären Huang Yong Oing står bakom idéförslaget Rainbow Snake.

På Korsvägens station kommer någon att få en evig anställning, ett omklädningsrum installeras och en stämpelklocka ansluts till fabrikslampor som tänds på plattformarna, när den anställde arbetar. Bakom detta idéförslag, Eternal employment, står den svenska konstnärsduon Goldin + Senneby.

- Vi är otroligt glada över vinnarna i tävlingen. Det ena verket tar, med en skulptur, ett helhetsgrepp om hela området och de personer som befinner sig på stationen. Det andra verket, en idébaserad performance som pågår för evigt, skriver historia i ett internationellt perspektiv genom att på ett kraftfullt sätt expandera vad offentlig konst kan vara, säger Magdalena Malm som är direktör för Statens konstråd.

Bland de konstnärer som anmälde intresse att delta i tävlingen valde juryn ett mindre antal som fick ta fram tävlingsförslag. Dessa sju förslag ställdes ut på Göteborgs stadsmuseum i september. De två vinnarna får nu arbeta vidare med arkitekter och ingenjörer.

Juryn som valt vinnarna består av representanter från bland annat Statens konstråd, Trafikverkets projekt Västlänken, Göteborg Stad och Västra Götalandsregionen.

- Vi har haft ett svårt men spännande uppdrag i juryn att ta fram vinnarna. De inkomna idéförslagen visar hur uppgiften går att lösa på så många olika sätt. Vi i juryn är övertygade om att de vinnande förslagen kommer att bidra till stationernas identitet och särart. Det blir en konstupplevelse för våra resenärer, från första besöket och sedan om och om igen i 120 år, säger Johny Lindeberg, arkitekt, Trafikverket.

Budgeten för den konstnärliga gestaltningen av stationerna i Västlänken är cirka 6,5 miljoner kronor per station.

Förra året genomfördes Kronotopias första tävling för att få fram idéförslag till infrastrukturmiljön vid Olskrokens planskildhet och station Centralen. Vinnarna blev bLINK av Katharina Grosse för området i anslutning till Olskroken planskildhet och Tongue and Groove av Danh Vō för station Centralen.

Mer information om Kronotopia, de vinnande konstnärerna, idéförslagen samt juryns motivering finns på Statens konstråds webbplats.

Tidigare artikel om Kronotopia på Trafikverkets webbplats.