Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Fler tåg kan trafikera Västlänken

Stationerna Haga och Korsvägen byggs med fyra spår redan från start, vilket innebär att det kan gå ännu fler tåg i Västlänken.

Att förbereda stationerna vid Haga och Korsvägen för att längre fram kunna bygga fyra spår, har varit klart sedan tidigare. Men nu är beslutet fattat att bygga spåren redan från start.

- Fyra spår istället för två vid Haga och Korsvägen innebär att ännu fler tåg kan trafikera Västlänken, det blir mindre risk för störningar och bättre förutsättningar för punktlighet, säger Bengt Rydhed, t.f. regiondirektör för Trafikverket Väst. Med denna utbyggnad kan vi utveckla angränsande banor och ta emot mer trafik.

Kostnaderna för fler spår vid stationerna Haga och Korsvägen uppgår till en halv miljard kronor. Kostnaden ryms i den befintliga budgeten för Västlänken på 20 miljarder kronor i 2009 års penningvärde.

- När vi under de senaste åren detaljprojekterat har vi kommit fram till flera olika lösningar som optimerar byggnationen. Dessutom har vi avslutat i princip samtliga upphandlingar för deletapperna, och har den kostnadsbilden klar för oss. Därför kan vi nu se att det finns utrymme i projektets budget för att bygga fyra spår vid stationerna, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket.

Det har från början varit klart att station Centralen i Västlänken byggs med fyra spår.

Bakgrund

Fyra spår istället för två spår på stationerna vid Haga och Korsvägen innebär att den teoretiska kapaciteten, d.v.s. det möjliga antalet ankomster och avgångar per maxtimme, vid Göteborg C ökar från 152 till 192. Motsvarande siffra idag för den befintliga säckstationen i Göteborg C är 72 möjliga ankomster och avgångar.

Här kan du läsa mer om Västlänkens kapacitet (från mars 2018)