Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Illustrationsexempel station Centralen. Illustration:Abako Arkitektkontor.

Station Centralen

Med den nya stationen vid Centralen kan tåg passera vidare genom staden, vilket gör att fler tågpendlare kommer att kunna pendla snabbare, enklare och med färre byten.

Det är trångt på Göteborgs centralstation, både för människor och tåg. I dag måste alla tåg som kommer in till stationen åka ut samma väg. Med den nya stationen kan tåg passera vidare genom staden, vilket gör att fler tågpendlare kommer att kunna pendla snabbare, enklare och med färre byten. Detta i sin tur bidrar till mindre biltrafik och minskad klimatpåverkan.

Västlänkens nya Station Centralen får två plattformar och fyra spår, och den byggs strax norr om nuvarande Göteborgs central. Inom cirka tio minuters gångavstånd från de planerade stationsuppgångarna från Station Centralen bor det i dag ungefär 3 500 människor och runt 45 000 har sin dagliga sysselsättning i området.

Järnvägstunnelns placering och stationens utformning har anpassats till de planer som Göteborgs Stad har för området, med en expansion av verksamheter och bostäder. Placeringen har även anpassats till nya Hisingsbron, Götaleden samt Bergslagsbanans stationshus och dess parkmiljö. Via rulltrappa och hiss kommer resenärerna att ta sig direkt upp till de centrala delarna av Göteborg.