Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bilderna är tagna vid Västlänkens arbetsområde norr om Chalmerstunneln. Foto: Trafikverket

Bilderna är tagna vid Västlänkens arbetsområde norr om Chalmerstunneln. Foto: Trafikverket

Vajersågning minskar vibrationer från sprängning

Vajersågning är en skonsam och relativt tyst metod för att lossa berg. Den innebär att man sågar ett snitt i berget med en vajer. Metoden gör att spridningen av vibrationerna från sprängning minskar.

Vajern sågar berget ovanifrån, och det görs i sektioner. Trissorna på maskinen drar ner vajern i de förborrade hålen, som här är drygt 15 meter djupa. Helst ska hela sektionen sågas klart för att inte riskera att vajrarna fastnar när man startar om maskinen. Förutom maskinljud så avger vajersågningen ett lågt susande ljud som hörs mest när sågningen startar uppe vid ytan.

Man sågar ett snitt i berget vilket gör att bergytorna frigörs från varandra. Mellanrummet gör att spridningen av vibrationerna från sprängning minskar och påverkan på närboende blir mindre.

Bilderna ovan är tagna vid Västlänkens deletapp Korsvägen, arbetsområdet norr om Chalmerstunneln, och visar:

Bild 1: Visar själva maskinen som driver vajern.
Bild 2: Vajern
Bild 3: Snittet i bergytan

Denna metod har tidigare använts vid bland annat bygget av E6 genom staden och på bergskärningarna vid Chalmers.

Vajersågningen på platsen pågår i cirka två veckor till (fram till vecka 6). Läs mer om vad som händer vid arbetstunnlarna vid Södra vägen.