Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Illustrationsexempel av serviceschakt på Sankt Eriksgatan.

Entreprenör för deletapp Kvarnberget i Västlänken tilldelad

Ett konsortium bestående av Astaldi, Gülermak och NRC Group har tilldelats uppdraget att bygga Västlänkens deletapp Kvarnberget. Kontraktet är värt cirka 820 miljoner kronor.

Deletapp Kvarnberget är 560 meter lång och innefattar en 120 meter lång servicetunnel, ett ventilationsschakt och två serviceschakt. Denna del av Västlänkens tunnel sträcker sig från Östra Hamngatan till Stora Hamnkanalen.

Tidigare upphandling av deletapp Kvarnberget avbröts under 2017 på grund av bristande konkurrens. Denna gång genomfördes upphandlingen utan prekvalificering vilket öppnade upp för nya anbudsgivare. Nu är det klart att det är Astaldi, Gülermak och NRC Group som bygger deletapp Kvarnberget.

- Det känns bra att vi nu har tilldelat det fjärde och sista byggkontraktet för Västlänkens deletapper. Nu ser vi fram emot att komma igång med bygget av deletapp Kvarnberget, säger Bo Larsson, Trafikverkets projektchef för Västlänken.

Gülermak och Astaldi äger 40 procent var i konsortiet och NRC Group äger 20 procent. Vi beräknar att byggnationen av tunneldelarna inleds under våren 2019.

Sedan tidigare har NCC tilldelats deletapp Centralen. Konsortiet bestående av Astaldi, Gülermak och NRC Group bygger deletapp Haga, och har nu även tilldelats Kvarnberget, medan deletapp Korsvägen byggs av NCC och Wayss & Freytag Ingenieurbau AG.