Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ett regnbågsskimrande skelett i taket följer resenären genom gången.

Ett regnbågsskimrande skelett i taket följer resenären genom de underjordiska gångarna.

Hagastationens spektakulära orm tar form

När Station Haga är klar kliver du ned i underjorden genom gapet på en orm. Det skimrande ormskelettet slingrar sig i taket genom stationen. Ormen symboliserar död men i förlängningen även födelse, sade konstnären Hung Yong Ping när han var här.

Kinas stora avantgardist i Göteborg.

En del av Trafikverkets budget för infrastrukturprojekt öronmärks för konstnärlig gestaltning. Tillsammans med Statens Konstråd utlystes en internationell tävling. Ett av de utvalda verken är ett 318 meter långt fosforescerande ormskelett i taket på stationen under Hagakyrkan.

Den kinesiske avantgardisten Huang Young Ping besökte Hagakontoret för prata om hur projektet kan förverkligas. På samma sätt som andra arkitektoniska skapelser har skelettet han ska bygga en struktur. Nu handlar det om att hitta den bästa anpassningen för Station Haga.

– Jag har studerat stationsritningarna för att skapa en orm som passar i utrymmet och nu kunnat förfina planerna, säger han efter de möten han haft med övriga specialister i Hagaprojektet.

Redan när han fick möjlighet att sända sitt bidrag levde Huang Yong Pings idé på skisstadiet. På en tågstation i Paris tunnelbana finns en enklare variant.

Verket leder tankarna till liv och död, myter och tro.

 – Skelettet är en symbol för döden, men i förlängningen därmed också för födelsen. Och marken kring stationen är full av arkeologiska fynd, där passar ett skelett in, säger konstnären vidare.

Ormen kopplar ihop stationen i underjorden med marken ovan och den slingrar sig likt människor i rörelse eller tåg, menar han.

Varför är konst viktigt i offentliga rum?

– Konst är värdefullt men inte det viktigaste, så vi konstnärer måste vara ödmjuka. Men konst är ett bra sätt att öppna människors sinne, få dem att se flera aspekter på livet, menar han.

GP träffade konstnären på besök i Göteborg och beskriver i en artikelserie Västlänkens konceptkost. 

Läs intervjun med Hung Young Ping, en av Kinas stora avantgardister
Läs intervju med världskända Katharina Grosse, jobbar med Olskroken
Läs samlas beskrivning av de konceptuella konstverken i Västlänken