Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Projektledare Andreas Hellström

Projektledare Andreas Hellström

"Vi har prioriterat säkerhet och framkomlighet"

Läs intervjun med projektledare Andreas Hellström inför byggstarten av Nordreälvbron.

Vad gör ni för att framkomligheten ska bli så bra som möjligt under tiden ni renoverar bron?

–Vi har utformat de tillfälliga trafikanordningarna med samma krav som om det vore en permanent väg. Geometrin ger en behaglig och säker passage i 80 km/h. Vi använder oss av variabla hastighetsaskyltar och kommer att anpassa hastigheten för en maximal framkomlighet och säkerhet. Arbeten som innebär inskränkningar i framkomligheten för trafikanterna kommer endast att utföras nattetid.  Med dessa åtgärder ser vi att den förändrade kapaciteten på bron blir marginell. Mitt mål är att ni när projektet är klart ställer er frågan, hur gick detta till säger Andreas.

–Vi prioriterar också säkerheten på bron, det ska vara tryggt för både trafikanter och de som arbetar på bron. Här kör både tung trafik och farligt gods. För att öka på säkerheten ytterligare använder vi de befintliga betongskydd som finns idag. Dessa flyttas runt för att ger ett extra skydd när det gäller genomkörning både in mot arbetsplatsen och genom befintligt räcke. Ytterligare en fördel med dessa betongskydd är dess bullerdämpande effekt.

Det är mycket som ska göras på Nordreälvbron, det ska ju både renoveras och byggas nytt. Hur lång tid räknar ni med att det kommer att ta?

–Då trafiken skall fungera och vara igång under byggtiden behöver vi bygga i tre etapper. Det tar cirka ett år per etapp, den sista etappen, mitten, går något snabbare. Sammanlagt kommer det att ta cirka två och ett halvt år, det är så snabbt vi kan bygga. Vi vet att det är en lång period men man kan likna det vid att vi ska bygga tre broar, säger Andreas. Och som de flesta vet så tar det längre tid att renovera ett hus än att bygga nytt. Det är samma sak med en bro.

Mellan kl. 05.00 och 20.00 kommer det att vara 2+2 körfält. Övrig tid kan ett körfält stängas.

Nattetid mellan kl. 01.00 och 04.00 kan stängning ske i 15 minuters intervaller.

Under ordinarie arbetstid sänks hastigheten till 60 km/h.

Ritning över första etappen Nordreälvbron

Ritningen visar den första etappen, andra etappen är spegelvänd. Den tredje etappen är ytan i mitten. Klicka för att se en större bild.