En stor satsning på framkomlighet och trafiksäkerhet
Hela E20 genom Västra Götaland ska byggas ut till mötesfri landsväg fram till år 2026. Hela 56 kilometer får i huvudsak vägstandard 2+2-väg och övrig sträcka, cirka 19 kilometer, 1+1-väg.
I den nationella planen för transportsystemet 2014-2025 inrymdes fem nya etapper utöver redan tidigare beslutade utbyggnader. Staten, Västra Götalandsregionen och flera kommuner satsade 4 miljarder kronor utöver tidigare beslutade satsningar på 2,5 miljarder kronor.
Medfinansieringen från Västra Götalandsregionen, kommunalförbund och kommuner uppgår till cirka 1,35 miljarder kronor.
Utbyggnad i etapper
De fem etapper som tillkom genom ovan nämnda medfinansiering är Förbi-Vårgårda, Vårgårda-Vara, Förbi Skara, Götene-Mariestad och Förbi Mariestad.
Tack vare medfinansieringen blev andelen 2+2-vägar större än vad som tidigare planerats. Tidigare beslutade etapper är Tollered-Ingared, Genomfart Alingsås (nu vilande), Kristineholm-Bälinge, Alingsås (Bälinge)-Vårgårda och Förbi Hova.
På de sträckor som byggs i nysträckning kommer befintlig väg att fungera som lokalväg vid sidan om ny E20, som med korta kompletterande sträckor kommer att ge ett sammanhängande parallellt allmänt vägnät längs med ny E20. Detta möjliggör att vissa av sträckorna med 2+2-sektion kan bli mötesfri motortrafikled.
De sträckor med motortrafikledstandard innebär ett förbud för långsamtgående fordon, cyklister och gående att använda E20 och att samtliga korsningar ska vara planskilda med god standard, vilket höjer trafiksäkerheten.
Nio etapper byggs ut under planperioden
E20 Tollered-Ingared: Ombyggnad till motorväg i befintlig sträckning, 5 km. Byggnation 2020-2022. Kostnad: 380 Mkr.
E20 Kristineholm-Bälinge: Ombyggnad till motorväg i befintlig sträckning, 3 km. Byggnation 2015-2016. Kostnad: 220 Mkr.
E20 Alingsås (Bälinge)-Vårgårda: Nybyggnad av motorväg, cirka 15 km. Byggnation 2018-2020. Kostnad: 1 000 Mkr.
E20 förbi Vårgårda: 4 km landsväg blir mötesfri. Byggnation: 2020-2022. Kostnad: 240 Mkr.
E20 Vårgårda-Vara: 26 km mötesfri landsväg byggs, huvudsakligen i befintlig sträckning. Utbyggnad i tre deletapper. Byggnation 2020-2023. Kostnad: 990 Mkr.
E20 förbi Skara: 8 km landsväg blir blir mötesfri, varav minst 40 % 2+2-väg. Utbyggnad i två deletapper. Byggnation 2020-2023. Kostnad: 320 Mkr.
E20 Götene-Mariestad: 20 km landsväg blir mötesfri 2+2-väg. Planerad byggnation: 2023-2025. Kostnad: 1 150 Mkr.
E20 förbi Mariestad: 17 km landsväg blir mötesfri 2+2-väg. Utbyggnad i två deletapper. Planerad byggnation: 2023-2026. Kostnad: 1 400 Mkr.
E20 förbi Hova: Ny-/ombyggnad till mötesfri landsväg, 10 km. Byggnation 2016-2018. Kostnad: 440 Mkr.
Utöver dessa finns etappen E20 genomfart Alingsås som varit i vänteläge i avvaktan på ny lösning och finansiering. Här finns i dagsläget inga uppgifter om byggstart.
Det här är E20
E20 i Sverige förbinder Malmö, Göteborg och Stockholm och är av stor betydelse för nationella och internationella godstransporter. Vägen ingår i det nationella stamvägnätet och fyller en funktion för såväl regionala som långväga resor med både personbil och lastbil.
E20 har vidare en viktig strategisk position i landet, som knutpunkt för gods och personresor från Örebro län, Stockholm, Dalarna, Västmanland och östra Värmland.
E20 används även i stor utsträckning för lokala och regionala personresor och fyller en funktion för långsamtgående fordon och jordbruksmaskiner.
Bakgrund utbyggnaden av E20
I mitten av 90-talet påbörjades planeringen för att bygga ut E20 till motorväg. Under 2000-talet har vägtypen mötesfri landsväg utvecklats och E20 har bitvis byggts ut till denna standard. Avsaknad av mitträcken och blandtrafiksituation (oskyddade trafikanter, personbilar, lastbilar, långsamtgående fordon, genomfartstrafik) medför ökade risker för trafikolyckor.
Syftet med E20-utbyggnaden är att förbättra trafiksäkerheten, bidra till regional tillväxt genom regionförstoring och att skapa bättre förutsättningar för transporter på ett av Sveriges viktigaste godsstråk.
Gestaltningsprogram - E20 genom Västra Götaland (pdf, 6,3 MB)