Om projektet
E20 har byggts om till mötesfri landsväg med mitträcke i 10 km mellan Fagerlid och Bahult. Ca 8 km har fått standard 2+2 körfält i delvis ny sträckning och ca 2 km standard 1+1 körfält inom befintlig väg.
En ny trafikplats har byggts med E20 något nedsänkt vid Hova. Väg 200 och cykelväg passerar över E20 på bro. Väg 3063 mot Gårdsjö får en ny sträckning och lokalvägar och cykelvägar parallellt med E20 förbättras.
Säkerheten för alla trafikanter och inte minst barn på väg till och från Regnbågsskolan förbättras.
Del av befintlig E20 söder om Hova drogs in från allmänt underhåll och övergick till enskild väg. Detsamma gäller del av befintlig väg 3063 mot Gårdsjö i samband med att dagens utfart mot E20 stängdes.
Bakgrund
E20 är en viktig kommunikationslänk både lokalt, regionalt och nationellt. Vägen trafikeras därför av flera olika trafikantgrupper till exempel oskyddade trafikanter, långsamtgående bruksfordon och snabb genomfartstrafik.
Denna blandtrafiksituation skapar trafiksäkerhetsrisker.
Vägen var bitvis smal, mellan 8 och 13 meter, det fanns bärighetsproblematik utmed sträckan och de vägrenar som fanns var svaga. Sidoområdena hade branta slänter med en del fasta föremål inom vägens säkerhetszon. Trafiken hade en hög andel tung trafik och det fanns ett antal direktutfarter som gav upphov till många olyckstillbud
En av de mest olycksdrabbade sträckorna
Sträckan Fagerlid-Bahult var den enda sträcka på E20 mellan Hassle och Arboga som inte hade mötesseparering. Vägen hade låg standard avseende trafiksäkerhet och framkomlighet och var en av de 100 mest olycksdrabbade vägsträckorna i landet.