Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Fiskens kärleksliv opåverkat av flera ton grus

I två år låg en byggarbetsplats rakt ovanpå Bäsjöbäcken – så byggde vi en motorväg utan att hindra vattnets väg eller förstöra fiskens lek- och uppväxtområden

När den 15 km långa nya motorvägen mellan Alingsås och Vårgårda står klar blir det både tryggare och smidigare att resa på E20. Över motorvägen har vi byggt en faunabro för vilt och under finns tunnlar med skydd för groddjur, men fisken i Bäsjöbäcken passerar precis som innan.

Trafikverkets miljöspecialist Olof Stenlund är en av flera personer bakom den unika lösningen på problemet att bygga en motorväg rakt ovanför en – enligt fisken – romantisk bäck.

Ung öring i handen på Trafikverkets specialist vid inventering av Bäsjöbäckens fiskbestånd
En ung öring, en av fiskarterna som förökar sig i BäsjöbäckenFoto: Trafikverket

Varför var Bäsjöbäcken viktig att bevara?

– Vi brukar leda om bäckar utan problem, men här visade det sig att biten där motorvägen passerar är svårflyttad och extra viktig för fiskens fortplantning. Bäcken har berg på båda sidor och en fantastisk bottenmiljö med stenar, grus, sand och ett alldeles lagom vattenflöde. Så vi ändrade planen till att bevara bäcken.

Hur kunde livet i bäcken fortsätta under byggtiden?

– Vi har haft ett givande samarbete med entreprenören Peab där vi tillsammans valde en annan typ av bro med bropelare placerade längre ifrån bäckfåran. Detta gav möjlighet för det, såvitt jag vet, helt nya greppet att bygga ett bäckskydd under byggtiden.

Vad är ett bäckskydd?

– Det finns väl inget som heter bäckskydd egentligen, vi byggde med entreprenörens hjälp ett drygt 100 meter långt skydd över bäcken. Genom att bygga ett tak av stora träbalkar, sten, grus och markduk bildades en tunnel för bäcken där fiskens levnadsmiljö kunde bevaras. I nästan två år byggde vi den stora vägbron ovanför, med tunga arbetsfordon som passerade på en byggväg rakt ovanpå bäcken. Nu är vi klara, skyddet är borttaget och växtligheten kan få breda ut sig igen.

Hur har ni bevakat bäcken under byggtiden?

– Vi gör inventeringar och mätningar, vi började flera år före byggstart. Under byggtiden har vi kontrollerat och mätt vattnets grumlighet varje dag. Vi har förstås också tittat på om fisken levt sitt liv som vanligt eller inte, trots bäckskyddet.

Hur vet ni om fisken blivit påverkad?

– Fisken har kunnat fortsätta sitt liv, vi har bevarat förutsättningarna för lek. Öringen, kanske också Mjörnöringen, har simmat förbi byggarbetsplatsen och förökat sig – mitt under pågående byggarbete, rakt under tung trafik och maskiner. Bättre betyg än så från fisken kunde vi väl inte önskat oss, kanske kommer vi att se fler bäckskydd i framtiden.