Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Första gjutningen av valvet till Gullbergstunneln

Nu har vi gjutit den första delen av valvet till Gullbergstunneln! Intensiva förberedelser har pågått under våren och nu kan man alltså skönja valvet och tunneltaket.

Gjutningen av valvet är ett omfattande betongarbete som beräknas vara klart våren 2020 med ett planerat uppehåll på knappt 1 år.  Den första etappen av valvgjutningen görs vid den västra tunnelmynningen, som är närmast Stadstjänarbron. Denna etapp prioriteras eftersom Stadstjänarbron har en viktig funktion för kommande trafikskeden.

Betong- ett hållbart och ljudisolerande material
Valvet gjuts i betong som är ett mångsidigt material och även det mest använda byggmaterialet vid byggnationer av broar och tunnlar samt andra komplexa konstruktioner med höga krav på hållfasthet. Betong har en hållbarhet och en hög värmekapacitet som många andra material saknar. Det är även ett bra materialval ur brandsäkerhetssynpunkt. Gullbergstunneln betong innehåller även polypropylenfiber (plast) som gör den mer motståndskraftig mot brand, detta resulterar i att man inte behöver installera lösa brandskivor på tunnelns insida. 

Betong är ett material som är lämpligt i trafikerad miljö då det är ljudisolerande och dämpar därför bullernivåerna för kommande kvarter som Göteborgs Stad planerar att bygga ovan Gullbergstunneln. Efter sommaren berättar vi mer om Göteborgs Stads vision för de kvarter som byggs ovan Gullbergstunneln, med visionsbilder om hur det kan komma att se ut.
Håll utkik på vår webb!

Korta fakta om etapp 1 valvgjutning:

  • en sträcka på  ca 10 meter
  • Antal kbm betong: ca240 m3
  • Antal kg betong: ca 576 000kg