Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Testning pågår

Snart gjuts Gullbergstunnelns sista delar. Nu pågår en fas med intensiv testning för att säkerställa att allt fungerar som det ska innan Gullbergstunneln öppnar för trafik under våren 2021.

Det kan verka som en lång tid från den sista gjutningen tills dess att man köra bil i Gullbergstunneln, men det är en mängd saker som ska göras innan dess, där testningen av systemen är en viktig del.

- Det är en avancerad teknik som används i tunneln och när alla system är sluttestade kan vi känna oss trygga med att säkerhetskraven är uppfyllda. Det känns också bra att det finns en stor kompetens både inom Trafikverkets organisation och hos entreprenören Peab och dess underentreprenör Midroc som ansvarar för olika delar, säger Daniel Strömberg, projektledare i E45- projektet med ansvar för installationer.
 

Testningen sker i olika faser
Den första delen av testerna kallas för FAT (Factory Acceptance Tests) detta omfattar tester på en fabrik mot ett testsystem som motsvarar det system som det ska vara kopplat till i verkligheten senare. Nästa steg är SAT-tester (Sight Acceptance Tests) detta omfattar tester i tunneln men utan trafik, testerna görs hela vägen till trafiklednings system. Den sista delen är OAT (Operation Acceptance Tests). Då testas tunneln under trafikala förhållanden under en tid då vägen är öppnad.

Alla installationer i tunneln samordnas sedan i Trafikverkets trafikledningssystem. Skulle en olycka inträffa startar trafikledningen en process som stänger ner tunneln och räddningstjänst larmas. Digitala skyltar aktiveras för att underlätta trafikflödet eller i vissa fall kanske tunneln till och med behövs stängas ner.

Hög säkerhet med automatiserad teknik
Systemen bygger på en avancerad teknik, där i stort sett allt sker automatiskt.

- Om luften blir för dålig sätts fläktar i gång. Belysningen styrs efter hur ljust det är ute så att ingen förare riskerar att bli bländad eller att det är för mörkt. Skulle vattennivån i tunneln bli för hög finns det pumpar som ser till att överflödigt vatten pumpas ut igen, säger Daniel

En utmaning är att samordna testningen för att kunna ha specialistkompetens tillgänglig.

- Vi är flera projekt som bygger i centrala Göteborg samtidigt och det är viktigt att vi gör allt i rätt ordning med en god planering eftersom vissa resurser är en trång sektor. Vi samarbetar med kringliggande projekt och berörda parter inom Trafikverket och Göteborgs Stad, avslutar Daniel.

Gullbergstunneln öppnar för trafik till våren 2021.