Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Nu har vi börjat gjuta

I går morse rullade betongbilarna in på Hamnbanans arbetsområde. Under cirka ett år i har vi arbetat med att gräva schakter och bygga temporära konstruktioner, såsom sponter. Men nu har vi även börjat gjuta själva tunneln.

- Under morgontimmarna började vi gjuta den första av totalt 40 tunneldelar, eller som vi säger på fackspråk, tunnelmonoliter, berättar Jan Bengtsson byggledare i projektet.

En monolit består av en botten som är 14 meter bred och väggar som är 8 meter höga samt ett tak. Det går åt mycket betong, närmare bestämt 770 m3 betong/ tunneldel. Det motsvarar lasten från cirka 120 betongbilar, eller volymen av cirka 4000 badkar. 

- Nu gjuter vi väggar och botten, men taket gjuts på i ett senare skede. Arbetsmomentet är en stor milstolpe i projektet och gjutningarna kommer att pågå med 2 – 3 veckors mellanrum byggtiden ut, säger Jan.


Minskad klimatpåverkan

För att minska klimatpåverkan används så kallad grön betong. Det innebär att cementhalten i betongen har halverats och ersatts av bland annat flygaska.