Denna nyhet är äldre än 6 månader
Upphandling klar för konsult i Göteborg–Borås
Hoppa till:
Nu är det klart att den svenska teknikkonsulten Ramboll vinner upphandlingen för lokaliseringsutredningen av höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Borås.
Kontraktet mellan Trafikverket och Ramboll för lokaliseringsutredningen skrevs på under tisdagen. Projektledarna, som deltagit i upphandlingen och utvärderat anbudsgivarna, känner sig trygga med resultatet:
Jan Johansson och Malin Odenstedt Lindhe, projektledare i Göteborg–Borås
– Vi har stor tilltro till den här leverantören. Tilldelningen baseras på en utvärderingsprocess med frågor som anbudsgivarna fått besvara och djupintervjuer med anbudsgivarnas uppdragsledningar, säger den ena projektledaren för Göteborg–Borås, Malin Odenstedt Lindhe.
– Ramboll var det företag som gjorde bäst ifrån sig, och som har möjlighet att leverera störst mervärde, säger projektets andra projektledare Jan Johansson.
Konsultkontraktet omfattar lokaliseringsutredningen för höghastighetsjärnvägen mellan de två städerna, men också samrådsunderlag för beslut om betydande miljöpåverkan, en miljökonsekvensbeskrivning och underlag för tillåtlighetsprövning.
Du kan läsa mer om planläggningsprocessen här:
Planläggningsprocessen
– Det här är ett komplext och viktigt uppdrag inom infrastruktur. Därför kändes det glädjande att så många företag lämnade anbud och visade intresse för att vara med när vi planerar höghastighetsjärnvägen mellan Västsveriges två största städer, säger projektchef Sara Distner.
Arbetet med lokaliseringsutredningen planeras pågå fram till 2022. Sedan följer regeringens tillåtlighetsprövning och framtagande av järnvägsplaner. Byggstart planeras ske någon gång mellan 2025 och 2027.
Projektledningen för Göteborg–Borås tillsammans med Rambolls uppdragsledning på startmötet.
Korta fakta om Göteborg–Borås
Vad: 6 mil dubbelspårig järnväg för höghastighetståg och snabba regionaltåg mellan Västsveriges största städer. En del av en ny generation järnväg.
Varför: Snabbare resor mellan storstadsregionerna, smidigare arbetspendling och ökad tillgänglighet till Landvetter flygplats.
Nuläge: Upphandlingen är precis avslutad av en sammanhållen lokaliseringsutredning för hela sträckan Göteborg-Borås. Varför gör vi det? Hösten 2018 beslutade Trafikverket om förutsättningar för den fortsatta planeringen av hela höghastighetsystemet (Stockholm–Göteborg/Malmö). Här ingår inriktning om stationsorter och för Göteborg–Borås är det utpekat att Mölndal, Landvetter flygplats och Borås är aktuella ur ett nationellt perspektiv. I och med de nya förutsättningarna behöver vi utreda om det finns andra möjliga alternativ på dragning än de som tagits fram tidigare. I arbetet med lokaliseringsutredningen kommer befintliga utredningar att vara en viktig grund att utgå från. Vi kommer också fortsätta pågående dialog med Västra Götalandsregionen om de regionala behoven.
Byggstart: Vi planerar nu för en byggstart 2025–2027.
Hade du nytta av informationen?
25 av 25 (100 %) läsare har svarat att de har haft nytta av informationen
Senast uppdaterad/granskad: 2019-06-18