Om Göteborg-Borås Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Vi planerar en dubbelspårig järnväg för höghastighetståg och snabba regionaltåg mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats. Den nya järnvägen ger snabbare tågresor, smidigare arbetspendling och ökad tillgänglighet till och från flygplatsen. Varför behövs en ny järnväg mellan Göteborg och Borås? Sträckan Göteborg–Borås är ett av Sveriges största pendlingsstråk. På grund av långa restider med tåg mellan Göteborg och Borås väljer många i dag istället att resa med bil eller buss. Detta gör att det blir trångt både på trafiklederna och inne i tätorterna. Med den nya järnvägen, som byggs för 250 kilometer i timmen, kan restiden mellan Göteborg och Borås kraftigt förbättras och antalet tåg öka rejält. Det blir då mer självklart att välja den hållbara tågresan. Utlandet kommer närmare Västsverige En station vid Landvetter flygplats ger alla som bor i regionen möjlighet att nå flyget med tåg. Med flygplatsen bara en snabb tågresa bort, blir internationella knutpunkter och arbetsmarknader mer tillgängliga för företag och boende i Västsverige. På samma sätt blir Västsverige mer tillgängligt för internationella besökare och arbetsmarknader. En del av Sveriges nya stambanor En ny järnväg Stockholm–Göteborg via Jönköping betyder snabbare, mer hållbara, resor mellan storstads-regionerna och möjlighet till en mer robust tågtrafik på den i dag hårt ansträngda Västra stambanan. Miljön gynnas genom att fler transporter flyttas från väg till järnväg. Ta del av Trafikverkets arbete med att planera Sveriges nya stambanor.Läs om Trafikverkets arbete med nya stambanor