Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Marieholmstunneln

Marieholmstunneln i Göteborg ska föra Hisingen närmare fastlandet och avlasta den hårt trafikerade Tingstadstunneln.

Marieholmstunneln ska ansluta E45 Marieholm och Partihalllsförbindelsen (Röde Orm) med E6 Tingstadsmotet och Ringömotet på Hisingen. Då ökar tillgängligheten till Göteborgs hamn, Norra Älvstranden och västra Hisingens industrier. Sårbarheten minskar.

Tunneln byggs som en sänktunnel under Göta Älv, cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln. Den blir knappt en halvkilometer lång och får tre körfält i vardera riktning. Hastigheten genom tunneln ska bli 70 kilometer i timmen.

Snabba fakta om tunneln

  • Består av tre sammanfogade delar (döpta till Göta, Tina och Marie)
  • Väger 250 000 ton (lika mycket som 1000 blåvalar) 
  • Blir ca 500 meter lång
  • Har sex filer, tre i vardera riktning
  • Kommer ha en hastighet på 70 kilometer i timmen genom tunneln 

Marieholmstunneln, som är en del av det Västsvenska paketet, ska stå klar årsskiftet 2020/2021.